لیفت صورت چیست؟

لیفت صورت یکی از راه ها برای از بین بردن یا کاهش ظاهر چین و چروک و افتادگی صورت ناشی از افزایش سن است. در لیفت صورت سنتی، پوست به معنای واقعی کلمه از روی صورت بلند می شود تا پوست و بافت‌های زیر آن سفت شوند و پوست به آرامی روی صورت قرار گیرد.

برای این روش، یا بیهوشی عمومی یا آرامبخش از طریق یک خط داخل وریدی و بی حسی موضعی به شما داده می شود تا پوست شما بی حس شود. در مرحله بعد، جراح برشی ایجاد می کند که از ناحیه شقیقه شروع می‌شود و دور جلوی گوش می‌چرخد؛ پوست بلند می‌شود و ماهیچه و بافت زیر آن سفت می‌شود. جراح ممکن است مقداری چربی و پوست را بردارد. سپس پوست دوباره روی صورت کشیده می شود و محل برش بخیه می شود. برش معمولا در امتداد خط رویش مو یا در جایی می‌افتد که پوست به طور طبیعی چروک می‌شود تا بعد از جراحی ظاهر نشود.

برخی از افراد می‌توانند لیفت صورت با برش محدود انجام دهند. در این جراحی از برش‌های کوتاه‌تری در شقیقه و نزدیک به گوش استفاده می شود. گاهی اوقات برشی در زیر لب بالا ایجاد می شود.

لیفت گردن می‌تواند پوست شل زیر چانه و یا همان غبغب را سفت کند. این برش از جلوی لاله گوش شروع می شود و از پشت گوش تا قسمت تحتانی پوست سر می‌رود.

بعد از جراحی لیفت صورت

بعد از جراحی، صورت پانسمان می‌شود. پانسمان‌ها معمولا 1 تا 2 روز بعد برداشته می‌شوند. اگر لوله زهکشی (معمولا پشت گوش) گذاشته شده باشد، 1 تا 2 روز پس از جراحی نیز برداشته می‌شود. پزشک بخیه‌های شما را در عرض 5 تا 10 روز برمی‌دارد.

پزشک ممکن است داروهایی را برای تسکین درد پس از جراحی تجویز کند. انتظار ورم و کبودی در صورت را دارید. کمپرس سرد می‌تواند به تسکین این عوارض کمک کند. ممکن است پزشک به شما دستور دهد که سر خود را تا حد امکان بالا و بی حرکت نگه دارید.

اجتناب از استعمال دخانیات به مدت 2 تا 4 هفته قبل و بعد از عمل بسیار مهم است. دود تنباکو خطر مرگ پوست و بافت را افزایش می دهد و روند بهبودی صورت شما را به تاخیر می‌اندازد و جای زخم را بدتر می‌کند.

اکثر افراد 2 تا 3 هفته پس از لیفت صورت می‌توانند به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.

در ابتدا صورت شما سفت می‌شود و احتمالا برای شما عجیب به نظر می‌رسد؛ این طبیعی است، اما مهم است که برای آن آماده باشید. بی حسی پوست ممکن است تا ماه‌ها پس از جراحی ادامه داشته باشد. ممکن است پوست شما برای چند ماه خشن و خشک شود.

مزایای لیفت صورت

انجام لیفت صورت می تواند صورت شما را جوان‌تر و سالم‌تر نشان دهد. صورت شما به پیر شدن ادامه می‌دهد، اما لیفت صورت واقعا سال‌ها چهره شما را جوان‌تر می‌کند. برای برخی افراد، این ممکن است باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب در سنین بالا شود.

لیفت صورت می تواند علائم پیری را تا حد زیادی کاهش دهد. اما نمی‌تواند آسیب‌های ناشی از نور خورشید به پوست را معکوس کند یا تمام چین و چروک‌های صورت را در اطراف چشم، زیر بینی و اطراف لب برطرف کند. برای بهترین نتیجه، ممکن است بخواهید لیفت صورت انجام دهید و سپس هرگونه آسیب پوستی را درمان کنید.

اثربخشی و ایمنی جراحی لیفت صورت شما به شدت به مهارت جراح شما بستگی دارد.

معایب لیفت صورت

مشکلاتی که ممکن است در اثر لیفت صورت ایجاد شود عبارتند از:

  • واکنش به بیهوشی
  • خونریزی زیر پوست
  • عفونت
  • آسیب به اعصاب تامین کننده ماهیچه های صورت
  • بی حسی (در نواحی صورت) که ممکن است 6 ماه تا یک سال طول بکشد.
  • ریزش مو
  • از دست دادن بافت
  • جای زخم
  • لخته شدن خون در وریدهای بزرگ که به قلب و ریه ها می رسد. (در موارد بسیار محدود)

مانند تمام عمل‌های زیبایی، این خطر نیز وجود دارد که نتایج آن چیزی که انتظار داشتید نباشد. اما یک جراح پلاستیک باتجربه معمولا می‌تواند به شما ایده بسیار روشنی از آنچه پس از جراحی انتظار دارید ارائه دهد.

منبع: uofmhealth