چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و روش-های بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست چیست

آیا شما هم می­خواهید بدانید چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد؟ آیا احساس می­کنید که پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است؟ نشانه‌های پیری اجتناب‌ناپذیر هستند، اما خوشبختانه لازم نیست از یادآوری خاطرات روزهایی که پوست‌تان نرم و لطیف بود، صرف­نظر کنید. اگر می­خواهید خاصیت ارتجاعی پوست خود را دوباره به دست آورید، می­توانید با اقدامات مناسب و کمی توجه این کار را انجام دهید. در این پست، بهترین نکات و ترفندها برای اینکه پوست شما صاف­تر و کشسان­تر به نظر برسد را ذکر خواهیم کرد. پس مطلب زیر را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه طراوت پوست خود را بازگردانید!

چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد

خاصیت ارتجاعی در پوست چیست؟

«کشسانی» یا «خاصیت ارتجاعی» کلمات رایجی هستند، اما منظور از این عبارات چیست؟ خاصیت ارتجاعی در پوست عامل مهمی در جوان و سالم به نظر رسیدن پوست محسوب می­شود. این معیار توانایی پوست برای کشش و سپس بازگشت به حالت طبیعی خود است. پروتئین­های مسئول این امر الاستین و کلاژن هستند. میزان کلاژن و الاستین موجود در پوست تعیین­کننده میزان کشسانی آن هستند. نشانه یک پوست سالم، ارتجاعی، سفت و درخشان بودن آن است.

اما چرا پوست ما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد؟

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده­اید که چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد؟ با افزایش سن، بافت همبند در پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می­دهد زیرا تولید کلاژن و الاستین در پوست کند می­شود و منجر به کاهش خاصیت ارتجاعی می­شود. در حالی که پوست سالم و جوان به طور طبیعی سفت است. ممکن است زمانی که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می­دهد شروع به افتادگی یا تغییر رنگ کند. علائم اصلی از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و به طور کلی تیره‌تر شدن پوست است.

چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد

عواملی مانند ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب و سیگار کشیدن نیز می­توانند بر خاصیت ارتجاعی پوست تاثیر بگذارند. بنابراین، اقدامات لازم برای محافظت از پوست و مبارزه با پیری بهترین راه برای حفظ خاصیت ارتجاعی است. اگر چه معکوس کردن کامل علائم پیری غیرممکن است، ام با رعایت مراقبت از پوست و اعمال تغییرات در سبک زندگی، می‌توانید به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و ایجاد پوستی درخشان و سالم کمک کنید.

چگونه خاصیت ارتجاعی پوست خود را بازیابی کنید

اگر کنجکاوید بدانید که چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد احتمالا به روش های بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست هم فکر کرده­اید! فقط به این دلیل که پوست شما تا حدودی خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است، این بدان معنا نیست که نمی­توانید درخشندگی چهره خود را بازیابی کنید. خاصیت ارتجاعی پوست را می­توان از دو طریق به دست آورد: از طریق یک سبک زندگی سالم و با مراقبت خوب از پوست. برای روشن­ترین و درخشان­ترین پوست، مهم است که تمام مراحل زیر را در نظر بگیرید:

همیشه از SPF استفاده کنید

نمی­توان با اطمینان ادعا کرد که استفاده روزانه از SPF برای حفظ سلامت و انعطاف­پذیری پوست ضروری است. اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش قطعا می­تواند روند پیری را تسریع کند و کلاژن و الاستین را در پوست تجزیه کند. برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش، هر روز بدون توجه به آب و هوا، حداقل SPF 30 را در نظر بگیرید. اگر قرار است زمان زیادی را در خارج از منزل بگذرانید، برای محافظت بیشتر، کرم ضد آفتاب را هر چند ساعت یکبار تجدید کنید.

چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد

یک رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

پوست بزرگترین عضو بدن شماست، بنابراین مراقبت از بدن از درون به بیرون به پوست شما کمک زیادی می­کند. خوردن غذاهای غنی از ویتامین­ها، مواد معدنی و آنتی­اکسیدان­ها کلید حفظ سلامت و شادابی پوست است. به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، مغزها، دانه­ها و روغن­ها یافت می­شود، پوست را آبرسانی کرده و التهاب را کاهش می­دهد. غذاهایی مانند مرکبات، انواع توت­ها و سبزیجات برگ­دار سرشار از آنتی­اکسیدان هستند که با مبارزه با رادیکال­های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل محیطی، پوست را سالم نگه می­دارند. حفظ فعالیت بدن کمک می­کند تا عملکرد مطلوبی داشته باشد و تولید کلاژن و الاستین را افزایش دهد. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی به هیدراته و لطافت پوست کمک می­کند.

از سیگار کشیدن خودداری کنید

اگر سیگاری هستید، ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می­توانید برای پوست خود انجام دهید. مواد شیمیایی موجود در دود باعث شکستن کلاژن و الاستین می­شود که منجر به کاهش قابل توجهی در سطح پوست می­شود. علاوه بر این، سیگار کشیدن با از بین بردن اکسیژن، رطوبت و ویتامین‌هایی که برای حفظ حالت ارتجاعی و سلامت آن ضروری هستند، به پوست تیره‌تر کمک می‌کند. در صورت امکان بهتر است به طور کامل از آن اجتناب کنید.

چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد

از محصولات ضد پیری مراقبت از پوست استفاده کنید

اگرچه محصولات ضد پیری نمی­توانند زمان را متوقف کنند، افزودن آنها به مراقبت روتین روزانه از پوست می­تواند به کاهش علائم پیری کمک کند و پوست را شاداب­تر و انعطاف­پذیرتر نشان دهد. موادی مانند ویتامین C، رتینول، پپتیدها و سرامیدها همگی می­توانند با افزایش تولید کلاژن به تقویت کشسانی و استحکام پوست کمک کنند. آنتی­اکسیدان­هایی مانند ویتامین C، CoQ10، ویتامین E و نیاسینامید با رادیکال­های آزاد مبارزه کرده و خطوط ریز را کاهش می­دهند. اسید هیالورونیک و گلیسیرین پوست را هیدراته، حجیم و صاف می­کند. با گنجاندن برخی از این ترکیبات ضد پیری در مراقبت روتین از پوست خود، به زودی شاهد تغییرات مثبتی در خاصیت ارتجاعی پوست خود خواهید بود.

روش های جوانسازی پوست در کلینیک­های زیبایی

روش های جوانسازی پوست می‌تواند به دو دسته تهاجمی و کم‌تهاجمی تقسیم شوند. در روش‌های تهاجمی، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی مثل کشیدن پوست انجام می‌شود. در روش‌های کم‌تهاجمی، هایفوتراپی، اندولیفت و روش‌های تزریقی مانند تزریق بوتاکس، چربی و ژل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کلینیک‌های زیبایی، جوانسازی پوست صورت با استفاده از دستگاه‌های مجهز و ژل‌های جوانسازی انجام می‌شود.

پیام نهایی: بازیابی خاصیت ارتجاعی در پوست

در این مطلب توضیح دادیم چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. خاصیت ارتجاعی در پوست یک عامل ضروری برای حفظ جوانی و سلامت پوست است. اما این ویژگی به مرور زمان به آسانی از بین می­رود. اگر چه این پدیده کاملا طبیعی است و نمی­توان آن را کاملاً به حالت اول برگرداند، اما مراحلی وجود دارد که می­توانید برای بازیابی و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست انجام دهید. داشتن یک رژیم غذایی سالم، استفاده از کرم ضد آفتاب، ترک سیگار و استفاده از مواد ضد پیری پوست، همگی به الاستیسیته، هیدراته و درخشندگی پوست کمک می­کنند. با انجام این مراحل می­توانید خاصیت ارتجاعی پوست خود را به دست آورید.

منابع

منبع اول

منبع دوم