عمر ایمپلنت دندان؛ چگونه ایمپلنت مادام العمر داشته باشیم؟

چه هم اکنون دارای ایمپلنت دندان هستید و چه در آینده قصد انجام این عمل را داشته باشید، ممکن است برایتان سوال شود که عمر ایمپلنت دندان چند سال است؟ اگر اتفاق خاصی پیش نیاید و از ایمپلنت به خوبی مراقبت کنید، حداقل برای ۱۵ تا ۲۰ سال خیالتان از بابت ایمپلنت دندان راحت خواهد بود.

یک اشتباه رایج در مورد عمر ایمپلنت دندان وجود دارد؛ ایمپلنت همان قطعه ای است که در داخل استخوان فک شما قرار می گیرد. بر روی ایمپلنت تاج دندان قرار می گیرد. ایمپلنت دندان که نقش ریشه دندان را دارد، اصولا مادام العمر است. مگر اتفاق خاصی پیش آید. اما تاج دندان ممکن است بعد از ۱۵ سال نیاز به تعویض داشته باشد. البته تعویض تاج دندان بسیار راحت تر از کل فرایند ایمپلنت است

عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای تخمین مدت ماندگاری ایمپلنت باید همه آن ها را در نظر گرفت. در ادامه به این موارد اشاره می شود.

بهداشت دهان و دندان و طول عمر ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان تنها بر سلامت دندان های خودتان موثر نیست. رعایت بهداشت دهان و دندان سبب افزایش طول عمر ایمپلنت دندان می شود. بنابراین اگر قصد دارید تا سال ها خیالتان از بابت ایمپلنت دندانتان راحت باشد مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان تنها به مسواک و نخ دندان خلاصه نمی شود. یکی از راه های مراقبت از دندان و افزایش طول عمر ایمپلنت دندان، معاینه مرتب توسط پزشک است. بنابراین بهتر است هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

عادات شخصی

اگر مدام از دندان هایتان برای خرد کردن مواد غذایی سفت و سخت استفاده می کنید، طبیعتا عمر ایمپلنت دندان شما کمتر خواهد بود. البته واضح است که نمی توان مصرف مواد غذایی سخت را به کل از رژیم غذایی حذف کرد. اما می توانید حداقل از عادت های مضر دیگر مثل جویدن خودکار و قلم و باز کردن درب اشیا با دندان خودداری کنید.

جنس ایمپلنت

طبیعتا جنس خود ایمپلنت و کیفیت ساخت آن یکی از اصلی ترین عوامل ماندگاری ایمپلنت است. یادتان باشد شما قرار نیست هر سال از ایمپلنت دندان استفاده کنید و انتظار می رود ایمپلنت بیش از ۲۰ سال برای شما کار کند. بنابراین در جنس ایمپلنت دقت کنید.

مهارت پزشک

همانطور که گفته شد ایمپلنت قطعه ای است که داخل استخوان فک قرار می گیرد. ایمپلنت قرار است جایگزین ریشه دندان شما شود بنابراین مهم است که دقیقا در کجا قرار می گیرد. اگر جراح در هنگام عمل جراحی دقت کافی نداشته باشد عمر ایمپلنت دندان کوتاه تر می شود.

سیگار کشیدن

ایمپلنت دندان یک قطعه خارجی است که قرار است نقش ریشه دندان را بازی کند. برای این کار باید فرایندی به نام همبندی با استخوان انجام شود. همبندی با استخوان یعنی اینکه ایمپلنت با استخوان فک از نظر عملکردی و ساختاری ادغام شود. سیگار باعث کاهش جریان خون به سمت این استخوان می شود و فرایند همبندی با استخوان را کند می کند. در نتیجه ایمپلنت به طرز صحیح در جای خود قرار نمی گیرد.

عمر ایمپلنت دندان

آسیب فیزیکی ایمپلنت دندان

درست است که ایمپلنت دندان ماندگاری بالایی دارد. اما حتی خود دندان های شما هم در برابر صدمات شدید آسیب می بینند. تاج دندان ایمپلنت شده هم ممکن است در اثر اصابت جسم سخت خراب شود.

طول عمر ایمپلنت دندان و بیماری ها

یکی از دشمن های بزرگ ایمپلنت دندان عفونت است. بنابراین هر بیماری‌ای که ریسک عفونت دهان را افزایش دهد ممکن است به طور غیر مستقیم عمر ایمپلنت دندان را کوتاه تر کند. یکی از شایع ترین بیماری ها در این زمینه دیابت است. افرادی که دیابت کنترل نشده دارند ریسک بیشتری برای ابتلا به عفونت دهان دارند. بنابراین اگر دارای دیابت هستید، حتما قند خونتان را به خوبی کنترل کنید.

محل قرارگیری ایمپلنت دندان

فشاری که بر دندان ها وارد می شود یکسان نیست و بسته به موقعیت دندان متفاوت است. برای مثال دندان های عقبی تر در معرض فشار بیشتری هستند زیرا بیشتر فرایند جویدن توسط آن ها انجام می شود.

اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم؟

به طور کلی عمر ایمپلنت دندان بسیار طولانی است اما بنا به دلایل مختلفی ممکن است ایمپلنت شما از بین برود. در این مواقع باید چه کار کرد؟ پاسخ بستگی به نوع آسیب دارد. اگر تنها خود تاج دندان آسیب دیده باشد جای نگرانی نیست و احتمالا تنها با تعویض آن مشکل حل می شود. اما اگر خود ایمپلنت دندان آسیب ببیند، فرایند درمان پیچیده تر است. بعضی مواقع ممکن است نیاز باشد دوباره ایمپلنت کار گذاشته شود.

منبع