ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را داشته باشید، احتمالا یکی از سوال هایی که برایتان پیش می آید این است که ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟ واقعیت این است که مدت زمان ایمپلنت دندان مانند دیگر فرایندهای پزشکی بستگی به عوامل مختلفی دارد. به طور کلی می توان گفت مدت زمان ایمپلنت دندان بین ۳ تا ۶ ماه طول می کشد.

اینکه ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ آیا به تازگی دندانتان را از دست داده اید؟ و یا سال ها از آن می گذرد؟ چه ایمپلنتی می خواهید استفاده کنید؟ قصد ایمپلنت کدام دندان یا دندان هایتان را دارید؟ آیا به پیوند استخوان نیاز دارید؟ آیا محل ایمپلنت دارای عفونت است؟ بنابراین اگر قصد دارید به طور دقیق از فرایند ایمپلنت مطلع شوید ادامه متن را مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

طول درمان ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک فرایند یک مرحله ای نیست و در چند مرحله انجام می شود. بستگی به موارد مختلف مدت زمان هر کدام از این مراحل متفاوت است که در ادامه به آن ها اشاره می شود. البته در نظر داشته باشید این موارد برای مدت زمان ایمپلنت یک دندان است و در صورتی که به تعداد بیشتری نیاز دارید طبیعتا طول درمان بیشتر خواهد شد.

معاینه پزشک

در اولین مرحله پزشک شما را معاینه می کند تا یک دید کلی در مورد وضعیت شما داشته باشد. سپس زمان ارزیابی دقیق وضعیت دندان هایتان است. پزشک با روش های مختلف عکس برداری دندان های شما را به دقت بررسی می کند. بنابراین ممکن است پزشک شما را به یک مرکز رادیولوژی برای عکسبرداری دقیق از دندان هایتان ارجاع دهد. بر اساس عکس دندان هایتان، پزشک شما بهترین روش درمانی را انتخاب می کند. بعد از اتمام ارزیابی کامل، پزشک قادر است به شما به طور حدودی اطلاع دهد که ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد.

پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت

یکی دیگر از عوامل موثر در مدت زمان ایمپلنت دندان، وضعیت استخوان های دندانتان است. ایمپلنت دندان برای قرارگیری صحیح در دهان به بافت استخوانی نیاز دارد. یعنی وقتی ایمپلنت در دندان قرار گرفت، از هر طرف چند میلی متر استخوان باید وجود داشته باشد. در بین حدودا یک سوم تا یک چهارم افرادی که قصد ایمپلنت دارند، این توده استخوانی از بین رفته است. معمولا این اتفاق در افرادی می افتد که مدت زمان زیادی از افتادن دندانشان می گذرد. بنابراین باید طی فرایند پیوند استخوان که با پودر استخوان انجام می شود، این بافت را تقویت کرد. در نتیجه اگر شما به این مرحله نیاز داشته باشید، حدودا ۳ ماه یا بیشتر به دوره درمان شما اضافه می شود.

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

پایه ایمپلنت دندان

در این مرحله که یک تا دو ساعت طول می کشد، پزشک محل قرار گیری ایمپلنت دندان را آماده می کند. در این مرحله جراح یک پایه تیتانیومی در محل ایمپلنت کار می گذارد که نقش ریشه دندان را بازی می کند. مدت زمان این مرحله اصولا ثابت است و تاثیر خاصی در مدت زمان ایمپلنت دندان ندارد. مگر در شرایط خاص که ممکن است پزشک شما را به جراح فک ارجاع دهد. بعد از اتمام این مرحله پزشک دوباره از دندان شما عکس برداری می کند تا از نتیجه عمل جراحی آگاه شود.

جوش خوردن ایمپلنت دندان

بعد از قرارگیری پایه ایمپلنت باید صبر کنیم تا پایه ایمپلنت با استخوان ادغام شود. مدت زمان این مرحله علاوه بر کیفیت کار پزشک، به مراقبت های شما بعد از جراحی و همچنین کیفیت استخوانتان بستگی دارد. بنابراین اگر می خواهید مدت زمان ایمپلنت دندان شما کمتر شود به توصیه های پزشک به دقت عمل کنید. به طور میانگین این مرحله بین یک و نیم تا ۳ ماه (و حتی تا ۶ ماه)  طول می کشد.

قرارگیری تاج دندان

و در نهایت طی یک عمل جراحی که معمولا بیشتر از ۱ ساعت طول نمی کشد، تاج دندان شما در محل مناسب قرار می گیرد. بعد از این مرحله همچنان پزشک با عکس برداری از کیفیت قرارگیری تاج دندان مطلع می شود. البته این مرحله نیز شامل دو جلسه ویزیت است. زیرا در یک مرحله باید از دهان شما یک قالب گرفته شود تا دندان مناسب شما ساخته شود. سپس در مرحله بعد که یک یا دو هفته بعد از قالبگیری است، دندان در محل خود قرار می گیرد.

با توجه به موارد گفته شده می توانید تخمین بزنید که هر مدت زمان هر مرحله ایمپلنت چقدر است و به طور کلی ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد.

منبع