نحوه ایمپلنت دندان جلو

هدف اصلی ایمپلنت در دندان های عقبی به مواردی مثل غذا خوردن و جویدن محدود می شود. اما ایمپلنت دندان جلو فقط به دلیل غذا خوردن نیست. دندان های جلو به شدت بر ظاهر و اعتماد بنفس افراد اثر دارند. شاید بتوان گفت هیچ بخشی از صورت به اندازه دندان های جلو بر زیبایی یک لبخند موثر نیست. بنابراین نحوه و مراحل ایمپلنت دندان جلو سوال خیلی از افراد است.

دلایل ایمپلنت دندان های جلو

برعکس دندان های عقبی که معمولا به دلیل پوسیدگی نیاز به ایمپلنت دارند، ایمپلنت دندان جلو معمولا به دلیل شکستگی و آسیب فیزیکی است. از آن جایی که دندان های جلو علاوه بر غذا خوردن، نقش بسیار مهمی در ظاهر فرد نیز دارند، خیلی از افراد ترجیح می دهند بهترین روش درمانی را برای آن ها انجام دهند.

یک فایده دیگر ایمپلنت دندان جلو که کمتر به آن پرداخته می شود، حفظ ساختار استخوان فک است. وقتی یک دندان به طور کامل از بین رود، استخوان فک در آن محل تحلیل می رود. اما پایه ایمپلنت از آنجایی که کاملا مشابه ریشه دندان عمل می کند از این اتفاق جلوگیری می کند.

ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد

مدت زمان ایمپلنت دندان جلو در افراد مختلف متفاوت است و چیزی بین ۴ تا ۶ ماه طول می کشد. ایمپلنت دندانهای جلو مثل دیگر دندان ها یک فرایند چند مرحله ای است و مدت زمان هر کدام از این مراحل به عوامل زیادی بستگی دارد.

اولین مرحله ایمپلنت دندان جلو معاینه وضعیت استخوان فرد است. زیرا ایمپلنت در واقع یک قطعه فلزی است که در داخل استخوان آرواره قرار می گیرد. ایمپلنت نقش ریشه دندان را بازی می کند. به همین دلیل باید مانند ریشه های طبیعی دندان داخل ارواره قرار گیرند.

نحوه ایمپلنت دندان جلو

اگر مدت زمان زیادی از افتادن دندان جلوی شما می گذرد،‌ و یا به هر دلیلی استخوان محل دندان جلو تحلیل رفته است، دوره درمان طولانی تر می شود. در این موقع در یک جلسه پزشک با استفاده از ترکیبی که به اصطلاح به آن پودر استخوان گفته می شود، عمل پیوند استخوان انجام می دهد. این کار که البته بسیار رایج هم هست باعث تقویت استخوان فک می شود. در نتیجه پزشک به راحتی می تواند ایمپلنت را داخل استخوان کار بگذارد.

پس با این حساب مدت زمان ایمپلنت دندان جلو به مقدار زیادی بستگی به شرایط شما و وضعیت استخوانتان دارد. معولا خود فرایند پیوند استخوان بین ۳ تا ۹ ماه زمان نیاز دارد. بنابراین اگر به این فرایند نیاز داشته باشید باید این زمان را به کل زمان ایمپلنت اضافه کنید.

نحوه ایمپلنت دندان جلو

مراحل ایمپلنت

اولین مرحله ایمپلنت دندان جلو معاینه دندانپزشک و عکس برداری است. ممکن است لازم شود تا جهت عکس برداری دقیق به یک مرکز رادیولوژی مراجعه کنید.

بعد از تمام ارزیابی های پزشک، دومین مرحله ایمپلنت دندان جلو کار گذاشتن ایمپلنت در استخوان است. این عمل جراحی بین ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد. برعکس تصور اکثر افراد در این مرحله فرد درد زیادی تحمل نمی کند و میزان درد آن از عصب کشی کمتر است. بعد از اتمام این مرحله فرد باید چند ماه منتظر بماند تا ایمپلنت در داخل استخوان به خوبی قرار بگیرد.

در مرحله سوم ایمپلنت دندان جلو، از دندان فرد قالب گیری می شود. علاوه بر آن پزشک رنگ دندان فرد را به دقت ارزیابی می کند تا تاج دندانی که قرار است ساخته شود کاملا مشابه دندان های طبیعی فرد باشد.

دندان مصنوعی موقت برای ایمپلنت

ایمپلنت دندان جلو فک پایین و بالا مانند بقیه دندان ها یک فرایند نسبتا طولانی و چند ماهه است. بنابراین یکی از نگرانی های اصلی افراد این است که تکلیف جای خالی دندان در این مدت چه می شود؟‌ زیرا همانطور که می دانید این دندان نقش بسیار مهمی در زیبایی فرد دارد. اما اصلا نیازی به نگرانی نیست. بعد از اولین جراحی و کار گذاشتن ایمپلنت، پزشک یک دندان مصنوعی موقت در دهان قرار می دهد. البته این دندان مصنوعی مخصوص جویدن نیست و فقط به دلیل زیبایی و حفظ ظاهر گذاشته می شود.

هزینه ایمپلنت دندان جلو

هزینه ایمپلنت دندان جلو فک بالا و پایین از یک جهت دیگر با سایر دندان ها متفاوت است. به دلیل اهمیت دندان جلو بر ظاهر فرد معمولا از روکش های با کیفیت تری برای این دندان استفاده می شود. به طور کلی هزینه روکش دندان بستگی به کیفیت آن دارد و از حدود ۵ میلیون تومان تا حدود ۲۰ میلیون تومان متفاوت است. قیمت فرایند پیوند استخوان هم نزدیک به ۴ میلون تومان است. علاوه بر این به همه این موارد باید هزینه عمل جراحی، ویزیت، عکس برداری و پایه ایمپلنت هم اضافه شود.

منبع