درمان درد ایمپلنت دندان

بعد از اتمام ایمپلنت اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که برای کاهش درد ایمپلنت چه باید کرد؟ ایمپلنت دندان یک روش چند مرحله ای است که برای جایگزین کردن دندان هایی که به شکل دیگری قابل درمان نیستند، استفاده می شود. در طی ایمپلنت، جراح یک پایه تیتانیومی در استخوان فک شما قرار می دهد. اما از آن جایی که در طی جراحی از بی حسی موضعی استفاده می شود، شما درد خاصی حس نمی کنید. اما بعد از اتمام اثر بی حسی کم کم درد ایمپلنت شروع می شود. اما نگران نباشید زیرا تحمل درد ایمپلنت سخت نیست. در ادامه به روش های درمان درد ایمپلنت اشاره می شود.

آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟

در طی ایمپلنت دندان چند میلی متر از استخوان فک شما تراشیده می شود و یک قطعه تیتانیومی در آن قرار می گیرد. با این حال در حین جراحی اصلا دردی حس نمی کنید. اما بعد از کم شدن اثر بی حسی طبیعی است که شما کمی درد حس کنید. اصولا این درد به حدی نیست که فرد را اذیت کند و اصلا قابل تحمل نباشد.

البته یادتان باشد درد بعد از ایمپلنت تا حدی طبیعی است. اما اگر شدت دردتان بسیار زیاد بود،‌ یا بعد از گذشت ده روز همچنان دردتان پا برجا بود، بهتر است به پزشک اطلاع دهید. زیرا بعضی از مشکلات مثل عفونت ایمپلنت دندان، شل شدن ایمپلنت و پس زدن ایمپلنت باعث ایجاد درد شدید می شود.

درمان درد ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت دندان چند روز طول میکشد

چند ساعت بعد از عمل ایمپلنت دندان اثر داروهای بی حسی از بین می رود. در این هنگام حس درد کم کم شروع می شود. به طور معمول این درد تا ۳ روز ادامه می یابد و بعد از آن کاهش می یابد. در نهایت بعد از یک هفته تا ده روز تمام علائم برطرف می شود. پس می توان گفت به طور کلی درد اصلی بعد از ایمپلنت دندان تنها ۲ تا ۳ روز طول می کشد.

تسکین درد بعد از ایمپلنت

با اینکه درد بعد از ایمپلنت دندان در اکثر موارد شدید نیست، اما همچنان ممکن است برای فرد آزاردهنده باشد. به همین دلیل بهتر است مواردی که سبب تسکین درد بعد از ایمپلنت دندان می شود را بشناسید.

استراحت کنید

بعد از ایمپلنت دندان شما به ۲ تا ۳ روز زمان نیاز دارید تا به طور کامل خوب شوید. اگر در این مدت به انجام فعالیت فیزیکی شدید بپردازید، فشار خون و ضربان قلب شما طبیعتا افزایش می یابد. افزایش فشار خون و ضربان قلب در فرایند التیام دندان ایمپلنت شده وقفه ایجاد می کند و در نتیجه درد شما کاهش نمی یابد.

مصرف مسکن بعد از ایمپلنت دندان

استفاده از یک مسکن قوی برای درد ایمپلنت دندان یک راه حل فوری و مطمئن است. با این حال بهتر است سرخود مسکن های قوی استفاده نکنید. دندانپزشک شما بعد از اتمام عمل برای شما مسکن مناسب را تجویز می کند. معمولا اکثر افراد تنها ۲ روز نیاز به مصرف مسکن دارند و بعد از این دو روز درد ایمپلنت دندان به مقدار زیادی بهبود می یابد. اما اگر بعد از ۲ روز همچنان درد داشتید، به مصرف مسکن ادامه دهید.

درمان درد ایمپلنت دندان

کمپرس یخ برای ایمپلنت

استفاده از کمپرس یخ یک راه موثر در کاهش بسیاری از دردهای دهان و دندان مثل ایمپلنت است. کمپرس یخ همچنین باعث کاهش تورم می شود. جهت تسکین درد بعد از ایمپلنت توصیه می شود کمپرس یخ را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل ایمپلنت قرار دهید. بهتر است کمپرس را بیشتر از ۲۰ دقیقه نگه ندارید و بعد از ۲۰ دقیقه فاصله دوباره این کار را تکرار کنید.

مصرف غذای مناسب بعد از ایمپلنت دندان

یادتان باشد چند روز زمان نیاز است تا التهاب دندان ایمپلنت شده کاهش یابد. در این زمان مصرف غذاهای سفت سرعت بهبود دندان ایمپلنت شده را کاهش می دهد و در نتیجه احساس درد ادامه می یابد. در ۲ تا ۳ روز اول بهتر است غذاهای نرم و حتی در صورت الزام پوره شده مصرف کنید.

بعد از ایمپلنت سیگار نکشید

کشیدن سیگار به دندان ایمپلنت شده بیشتر از دندان های طبیعی آسیب می رساند. سموم موجود در سیگار باعث ایجاد آسیب در لثه دندان ایمپلنت شده می شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مواردی که باعث تشدید درد بعد از ایمپلنت دندان می شود، باکتری ها هستند. با شستن و تمیز نگهداشتن دهان، از رشد میکروب ها جلوگیری می شود و درد دندان زودتر بهبود می یابد.

منبع