انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در واقع یک قطعه فلزی است که در داخل استخوان فک قرار می گیرد. جنس ایمپلنت اصولا از تیتانیوم است. ایمپلنت در واقع کار ریشه دندان را انجام می دهد. به عبارتی در شرایطی که ریشه دندان از بین رفته یا توان نگهداری از دندان را ندارد، ایمپلنت بهترین گزینه است. بسته به جنس، اندازه و کیفیت، انواع مختلفی از ایمپلنت دندان وجود دارد. صرفا نمی توان گفت کدام یک از انواع ایمپلنت دندان از همه بهتر است زیرا هر نوع ایمپلنت مناسب شرایط خاص خودش است. در ادامه انواع روش ایمپلنت دندان بر اساس دسته بندی های مختلف  توضیح داده می شود.

تفاوت انواع ایمپلنت دندان

انواع مختلف ایمپلنت را بر اساس موارد مختلفی می توان دسته بندی کرد. البته نگران این نباشید که کدام نوع ایمپلنت مناسب شما است. چون وظیفه انتخاب بهترین نوع ایمپلنت بر عهده پزشک شما است.

انواع تکنیک های رایج ایمپلنت دندان

روش دو مرحله ای: این روش رایج ترین نوع ایمپلنت دندان است. همانطور که از نام آن مشخص است در مرحله اول ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد. اما قسمت بالایی ایمپلنت خارج از بافت لثه نیست. بعد از گذشت چند ماه از جراحی اول، طی یک مرحله دیگر تاج دندان روی ایمپلنت قرار می گیرد.

روش تک مرحله ای: در این روش از یک ایمپلنت بلند تر استفاده می شود که بعد از عمل جراحی قسمتی از آن بیرون از لثه قرار می گیرد. بعد از گذشت چند ماه که ایمپلنت به خوبی در جای خود محکم شد تاج دندان بر روی ایمپلنت قرار می گیرد.

روش اندواستیل: تکنیک اندواستیل عموما در روش دو مرحله ای انجام می شود. در ایمپلنت اندواستیل، پایه ایمپلنت مانند یک پیچ در داخل استخوان فک قرار می گیرد.

روش ساب پریواستیل: این روش به نسبت اندواستیل کم تر شایع است. این روش مناسب افرادی است که بافت استخوانی کافی ندارند. در روش ساب پرواستیل، ایمپلنت به جای اینکه داخل استخوان قرار گیرد، بر روی استخوان قرار می گیرد.

انواع ایمپلنت دندان

تکنیک های دیگر برای ایمپلنت

ایمپلنت دندان فوری: ایمپلنت فوری برای افرادی مناسب است که بافت استخوانی کافی دارند. در این روش پروتز دندان در همان روزی که ایمپلنت کار گذاشته می شود، نصب می شود.

مینی ایمپلنت: نوعی ایمپلنت است که به نسبت ایمپلنت های دیگر باریک تر و کوچک تر است. از مینی ایمپلنت برای ثابت نگهداشتن دندان مصنوعی یا دنچر استفاده می شود.

انواع ایمپلنت برای چند دندان

اوردنچر: این روش مشابه دندان مصنوعی است اما یک تفاوت مهم بین آن ها وجود دارد. در روش اوردنچر از ایمپلنت دندان هم کمک گرفته می شود. دندان مصنوعی به طور ساده بر روی لثه بیمار قرار می گیرد. اما اوردنچر بر روی پایه های ایمپلنتی قرار می گیرد.

روش All On 4: این روش مشابه اوردنچر است اما نسبت به آن محکم تر و با کیفیت تر است. در روش all on 4 پروتز دندان دیگر متحرک نیست و به طور ثابت بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. یعنی فردی که دندان های یک سمت فک را به طور کامل از دست داده است، ابتدا تحت عمل ایمپلنت قرار می گیرد و ۲ تا ۴ پایه ایمپلنت در فک فرد قرار داده می شود. سپس پروتز ثابت دندان در یک جلسه دیگر بر روی این ایمپلنت قرار می گیرد.

بریج بر پایه ایمپلنت: این روش نیز مناسب افرادی است که چند دندانشان، از بین رفته است.

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جنس

ایمپلنت دندان تیتانیومی: رایج ترین متریالی که برای ساخت پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد، تیتانیوم است. تیتانیوم بسیار محکم است و به مرور زمان دچار پوسیدگی نمی شود. میزان موفقیت استفاده از ایمپلنت تیتانیومی بیشتر از ۹۵٪ است.

ایمپلنت دندان زیرکونیوم: استفاده از زیرکونیا یا زیرکونیوم به نسبت تیتانیوم بسیار جدیدتر است. زیرکونیوم به نسبت تیتانیوم دارای مقاومت کمتری است. اما برای افرادی مناسب است که به ایمپلنت آلرژی دارند.

انواع ایمپلنت بر اساس اندازه

سایز استاندارد: اندازه ایمپلنت دندان استاندارد بین ۳.۵ تا ۴.۲ میلی متر است. این نوع ایمپلنت که از همه رایج تر است، بیشتر برای دندان های جلویی استفاده می شود.

ایمپلنت پهن: دندان های عقبی به ریشه بزرگتری نیاز دارند. به همین دلیل بهتر است از ایمپلنت های بزرگتری استفاده شود. اندازه قطر این ایمپلنت ها بین ۴.۵ تا ۶ میلی متر است.

ایمپلنت مینی یا باریک: همانطور که می دانید ایمپلنت دندان در درون بافت استخوان قرار می گیرد. در مواردی که بافت استخوان بیمار کافی نیست از ایمپلنت های باریک تر استفاده می شود. قطر این ایمپلنت ها بین ۲ تا ۳.۵ میلی متر است.

بهترین نوع نوع ایمپلنت دندان

به طور کلی نمی توان گفت کدام ایمپلنت دندان از همه بهتر است و بسته به شرایط، پزشک بهترین گزینه را برای شما انتخاب می کند. البته انتخاب برند سازنده ایمپلنت بر عهده شماست.

منبع