اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به نوعی طراحی شده است که بیشترین شباهت را با دندان های طبیعی انسان داشته باشد. به همین دلیل با انجام ایمپلنت دندان، شما دوباره از نعمت داشتن دندان بهره مند می شوید. دلیل هزینه نسبتا بالای ایمپلنت هم همین موضوع است؛ اجزای ایمپلنت دندان از ترکیبات ویژه ای درست شده اند و بیشترین شباهت را با دندان های خودتان دارند. به طور کلی ایمپلنت دندان از ۳ بخش تشکیل شده است. در ادامه اجزای ایمپلنت به طور کامل توضیح داده می شود.

ایمپلنت دندان چیست

بیش از ۴۰ سال از زمان ابداع ایمپلنت دندان می گذرد. در این مدت میلیون ها نفر از این درمان استفاده کرده اند. درست است که داشتن یا نداشتن دندان مسئله مرگ و زندگی نیست، اما نمی توان این ادعا را رد کرد که داشتن دندان های سالم یکی از مهمترین عوامل موثر در کیفیت زندگی است.

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم، اجزای ایمپلنت دندان شامل ۳ بخش پایه، اباتمنت و پروتز است. هر کدام از این اجزا ویژگی های خاص خودشان را دارند و در ادامه هر کدام را مفصل توضیح می دهیم.

اجزای ایمپلنت دندان

پایه ایمپلنت دندان

مهمترین و اصلی ترین قسمت ایمپلنت دندان در واقع همین پایه ایمپلنت است. به نوعی می توان گفت فرق اصلی ایمپلنت دندان و روکش ساده دندان همین است. پایه ایمپلنت نقش ریشه دندان را بازی می کند. یعنی در مواردی که ریشه دندان فرد از بین رفته باشد و یا قابلیت خودش را از دست داده باشد، از ایمپلنت استفاده می کنیم. به عبارتی اگر تنها تاج دندان آسیب ببیند و ریشه سالم باشد، انجام ایمپلنت لزومی ندارد. در این موقع روکش دندان را به ریشه طبیعی متصل می کنند. اما اگر ریشه دندان از بین رفته باشد، ما نیاز به یک قطعه ای داریم که مانند ریشه در استخوان فک محکم قرار بگیرد و از طرف دیگر تاج دندان را نگه دارد.

پایه ایمپلنت دندان نام های دیگری مثل پست ایمپلنت، فیکسچر، پیچ ایمپلنت و نگهدارنده هم دارد. در اکثر موارد جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است. زیرا تیتانیوم دارای دو ویژگی مهم است. اول اینکه در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است. در ثانی، تیتانیوم خاصیت زیست تطبیق پذیری دارد. یعنی اینکه تیتانیوم به خوبی می تواند با استخوان فک ادغام شود و مانند ریشه طبیعی دندان عمل کند.

همانطور که گفتیم پایه ایمپلنت یکی از مهمترین اجزای ایمپلنت است. پایه ایمپلنت انواع و اندازه های مختلفی دارد. برای مثال پایه ایمپلنتی که برای دندان های جلویی استفاده می شود، قطر کمتری دارد. به علاوه انواعی از پایه های ایمپلنتی هستند که در استخوان گونه فرد قرار می گیرند. این نوع از پایه مناسب افرادی هستند که استخوان فکشان تحلیل رفته است. یادتان باشد اگر مدت زمان زیادی از افتادن دندانتان بگذرد، استخوان فک در آن ناحیه به مرور تحلیل می رود. این کار انجام ایمپلنت دندان را سخت تر می کند.

پایه ایمپلنت تنها قسمت ایمپلنت است که به طور مستقیم با بافت های بدن در تماس است و هر ماده ای نمی تواند بدون مشکل در تماس با بافت های داخلی بدن قرار بگیرد. استفاده از تیتانیوم یک حسن دیگر هم دارد؛ تیتانیوم در اکثر موارد سبب واکنش یا آلرژی نمی شود. تنها در درصد کمی از افراد حساسیت به تیتانیوم وجود دارد. در این افراد از ایمپلنت های ساخته شده از زیرکونیوم استفاده می شود.

کانکتور یا اباتمنت

کانکتور که به آن اباتمنت هم گفته می شود یکی دیگر از اجزای ایمپلنت دندان است. کانکتور ایمپلنت، همانطور که از نام آن مشخص است، به نوعی رابط میان تاج دندان و پایه ایمپلنت است. بنا به دلایلی که خارج از این بحث است، تاج دندان را در بیشتر موارد به طور مستقیم به پایه ایمپلنت متصل نمی کنند. به همین دلیل وجود کانکتور لازم است. اما در بعضی موارد اباتمنت و پایه ایمپلنت با هم ترکیب می شوند و در واقع یک قسمت می شوند.

اباتمنت ایمپلنت دندان هم انواع مختلفی دارد. علاوه بر این اباتمنت دندان قابلیت این را دارد که با زاویه در پایه ایمپلنت قرار بگیرد تا ظاهر دندان ایمپلنت شده مانند دندان طبیعی فرد باشد.

اجزای ایمپلنت دندان

تاج دندان

در نهایت اخرین قسمت ایمپلنت دندان، تاج یا پروتز دندان است. پروتز دندان همان بخشی از دندان است که قابل مشاهده می باشد. تاج دندان برای جایگزینی یک دندان استفاده می شود. در مواردی که چند دندان در کنار هم افتاده باشند، از روش های دیگر مثل بریج استفاده می شود.

منبع