آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود

از زمان انجام اولین عمل ایمپلنت دندان تا به امروز بیش از ۴۰ سال می گذرد. در این مدت میلیون ها عمل ایمپلنت انجام شده است. گذشت ۴۰ سال و انجام میلیون ها عمل برای دانشمندان کافیست تا تمام عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ایمپلنت دندان را شناسایی کنند. عوارض زیادی هم شناسایی شده اما سرطان جزو این عوارض نیست. یعنی تا کنون هیچ مطالعه علمی و مدرکی وجود ندارد که سرطانزا بودن ایمپلنت را نشان دهد. پس اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید به هیچ عنوان نگران سرطان نباشید. با این حال اگر می خواهید در مورد ایمپلنت و سرطان بیشتر بدانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود

عوارض ایمپلنت دندان

نگرانی از عوارض ایمپلنت دندان مانع می شود تا بسیاری از افراد از این درمان استفاده کنند. البته که ایمپلنت مانند بسیاری دیگر از درمان های پزشکی عوارض جانبی خود را دارد. اما مسئله اینجاست که آیا این عوارض خطرناک هستند یا نه؟

اولین عوارض ایمپلنت دندان التهاب و تورمی است که بعد از انجام عمل ایجاد می شود. با توجه به اینکه در طی عمل ایمپلنت، استخوان فک شما سوراخ می شود و یک پایه تیتانیومی در آن قرار می گیرد، تشکیل التهاب و تورم بعد از آن طبیعی است. اما این التهاب بعد از گذشت چند روز خوب می شود و شدت آن اصلا به حدی نیست که سبب سرطان دهان شود.

یکی از عوارض مهم اما بسیار نادر ایمپلنت دندان، آلرژی به تیتانیوم است. جنس ایمپلنت دندان نمی تواند از فلزهای معمولی باشد. زیرا ایمپلنت دندان به نوعی جایگزین ریشه دندان می شود. پس باید از ماده ای ساخته شود که در طی زمان دچار پوسیدگی نشود. از طرف دیگر ایمپلنت دندان به طور مستقیم با بافت استخوان شما در تماس است. به همین دلیل لازم است از مواد حساسیت زا در ساخت آن استفاده نشود. به همین دلیل اغلب ایمپلنت های دندان از جنس تیتانیوم هستند. آلرژی به تیتانیوم بسیار نادر است. با این حال حتی اگر شما به تیتانیوم آلرژی داشته باشید، از ایمپلنت های ساخته شده از زیرکونیا استفاده میشود.

در نهایت سوالی که مطرح می شود این است که آیا ایمپلنت دندان ارزش دارد؟ در پاسخ باید گفت با توجه به اینکه عوارض جانبی آن به شدت کم و بی خطر هستند، قطعا ارزش دارند.

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود

ایمپلنت و سرطان

دهه ها از زمان انجام اولین ایمپلنت گذشته است و میلیون ها نفر این عمل را انجام داده اند. اگر ایمپلنت دندان که با این وسعت در حال انجام است، سرطانزا بود، بدون نیاز به انجام تحقیقات علمی هم این موضوع مشخص می شد. با این حال حتی تحقیقات علمی هم هیچ ارتباطی بین ایمپلنت و سرطان نشان نداده اند.

اولین با در سال ۱۹۹۶ توجه دانشمندان به ارتباط سرطان و ایمپلنت جلب شد. زیرا در ۲ مورد گزارش شد که فرد با وجود ایمپلنت دندان،‌ به سرطان دهان مبتلا است. اما بعد از مطالعه بیشتر مشخص شد که یکی از این افراد حتی قبل از انجام ایمپلنت، سابقه سرطان دهان به دلیل استعمال سیگار را داشته. در فرد دیگر هم بعد از بررسی های بیشتر مشخص شد که سرطان دهان وجود ندارد. این فرد تنها دچار التهاب دهان بود. این التهاب دهان در موارد شدید ممکن است شبیه زخم های سرطان باشد. اما خطرناک نیستند و بعد از مدتی خوب می شوند

یک موضوع دیگر هم در گذشته در مورد ارتباط سرطان و ایمپلنت مورد نگرانی بود. بعضی دانشمندان نگران بودند که ذرات تیتانیوم از طریق بافت های مجاور به مرور وارد بدن فرد شوند. با این حال تحقیقات این موضوع را تایید نکرده اند. زیرا تیتانیوم به شدت مقاوم است و برخلاف دیگر فلزات به راحتی تحت عوامل خارجی دچار پوسیدگی و تجزیه نمی شود. با این حال این فرضیه مطرح شده است که در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، باکتری ها در محل ایمپلنت رشد می کنند. فعالیت این باکتری ها ممکن است در مقیاس مولکولی سبب تجزیه تیتانیوم و آزاد شدن این فلز در بدن شود.  این موضوع تنها یک فرضیه است و در عمل ثابت نشده است، یا این حال می توانید به راحتی و با رعایت بهداشت دهان و دندان از آن جلوگیری کنید.

پیوند استخوان و سرطان

همانطور که می دانید، ایمپلنت دندان باید در داخل استخوان فک قرار گیرد. در افرادی که این استخوان تحلیل رفته است، جایگذاری ایمپلنت سخت است. در این افراد در طی یک جلسه، پیوند استخوان انجام می شود. در عمل پیوند استخوان از پودر استخوان استفاده می شود. جالب است بدانید انجام این عمل نیز بسیار شایع است و درصد زیادی از افرادی که ایمپلنت کرده اند به این فرایند نیاز دارند. با این حال هیچ عوارض خطرناکی مثل سرطان در پیوند استخوان دیده نشده است.

منبع