همه چیز درباره اوردنچر بر پایه ایمپلنت دندان

اوردنچر بر پایه ایمپلنت یک روش بسیار موثر برای جبران تمام دندان های یک فک است. در گذشته به منظور جایگزینی تمام دندان ها از دندان مصنوعی استفاده می شد. اما دندان مصنوعی دارای مشکلاتی مثل لغزیدن در داخل دهان است. اما در اوردنچر این مشکلات بر طرف شده است. در ادامه متن همه چیز را در مورد اوردنچر توضیح خواهیم داد.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت دندان چیست؟

افتادن دندان یک موضوع رایج است و اکثر بزرگسالان حداقل یک دندان افتاده دارند. برای جبران تنها یک دندان، روش هایی مانند ایمپلنت دندان و بریج وجود دارد. اما اگر دندان های یک فک به طور کامل افتاده باشند، بهتر است از روش های دیگری استفاده کرد. در گذشته برای جبران تمام دندان های یک ردیف، دندان مصنوعی گذاشته می شد که مشکلات بسیار زیادی داشت. برای مثال با دندان مصنوعی نمی توان به راحتی غذاهای محکم را جوید.

در روش اوردنچر بر پایه ایمپلنت، در مرحله اول تعدادی پایه ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرد. این پایه ها وظیفه ریشه دندان را انجام می دهند. سپس پروتز دندان بر اساس اندازه و ابعاد دهان فرد آماده می شود. این پروتز دندان که از نظر ظاهری شبیه دندان مصنوعی است، بوسیله یکسری رابط بر روی ایمپلنت ها قرار می گیرد. با این روش فرد دوباره قادر به جویدن غذا به خوبی گذشته خواهد بود.

به طور کلی اوردنچر بر پایه ایمپلنت از نظر زمانی و اقتصادی بسیار به صرفه است. زیرا در این روش لازم نیست به ازای هر دندان یک پایه ایمپلنت داخل فک قرار بگیرد. در روش اوردنچر معمولا ۲ تا ۳ ایمپلنت در فک پایین و ۴ تا ۶ پایه ایمپلنت در فک بالا قرار می گیرد.

همه چیز درباره اوردنچر بر پایه ایمپلنت دندان

تفاوت اوردنچر بر پایه ایمپلنت و دندان مصنوعی

تفاوت اوردنچر و دندان مصنوعی به روش قرار گرفتن پروتز دندان در دهان بر می گردد. در دندان مصنوعی، پروتز دندان بر روی لثه ها قرار می گیرد و هیچ ارتباطی با استخوان ها ندارد. اما در روش اوردنچر بر پایه ایمپلنت، پروتز دندان بر روی تعدادی ایمپلنت قرار می گیرد. همین موضوع باعث تفاوت های بسیار زیادی میان اوردنچر و دندان مصنوعی می شود.

اولین مزیت اوردنچر به نسبت دندان مصنوعی، استحکام آن است. دندان مصنوعی توانایی جویدن غذاهای خیلی سفت را ندارد. اما اوردنچر به دلیل اینکه بر روی ایمپلنت دندان قرار دارد، می تواند به خوبی فشار زیادی را تحمل کند.

از آنجایی که ایمپلنت دندان به طور ثابت درون استخوان فک قرار می گیرند، اوردنچر هم دار مشکلاتی مثل لغزیدن و سر خوردن نخواهد بود. در صورتی که این موارد در دندان مصنوعی بسیار شایع هستند.

در نهایت یکی دیگر از مزیت های اوردنچر، حفظ سلامت استخوان است. به طور کلی وقتی دندان یک قسمت می افتد، استخوان در آن ناحیه تحلیل می رود. از آنجایی که ایمپلنت دندان مانند ریشه دندان عمل می کند، تحلیل استخوان در روش اوردنچر اتفاق نمی افتد.

اوردنچر مناسب چه کسانی است؟

همانطور که گفتیم در روش اوردنچر بر پایه ایمپلنت، پروتز دندان بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. ایمپلنت ها هم داخل استخوان فک ثابت می شوند. پس اولین شرط برای انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت، داشتن بافت استخوانی کافی است. به طور کلی اگر زمان زیادی از افتادن دندان هایتان نگذشته باشد، بافت استخوان فکتان سالم است. اما هر چه زمان بیشتری از افتادن دندان ها بگذرد، میزان بافت استخوانی کمتر خواهد شد. کم شدن بافت استخوانی انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت را با مشکل مواجه خواهد کرد. البته اگر بافت استخوانی شما مناسب نباشد، پزشک می تواند بوسیله عمل تقویت استخوان، این بافت را تقویت کند.

همه چیز درباره اوردنچر بر پایه ایمپلنت دندان

تفاوت اوردنچر و ایمپلنت دندان معمولی

اگر شما دارای تنها چند عدد دندان از دست رفته هستید، بهترین روش برای جایگزین کردن آن ها ایمپلنت دندان خواهد بود. اما اگر دندان های یک فک شما به طور کامل از دست رفته اند، روش اوردنچر هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زمانی بهتر و به صرفه تر است.

مراقبت از اوردنچر

همانطور که گفته شد اوردنچر بر پایه ایمپلنت دارای دو بخش است؛ پروتز دندان و ایمپلنت. مراقبت از پروتز دقیقا مشابه دندان مصنوعی است و بهتر است هر هفته به خوبی تمیز شود. اطراف ایمپلنت دندان و داخل حفره های لثه نیز نباید غذا باقی بماند. همچنین اگر فرد همچنان دارای دندان است، بهتر است از دندان های باقی مانده مراقبت کند تا دچار پوسیدگی نشود.

منابع