تفاوت ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

اگر قصد درمان دندان های از دسته رفته تان را داشته باشید، چندین گزینه از جمله ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی پیش رویتان است. در مقایسه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی نمی توان گفت کدام یک بهتر است. زیرا انتخاب بین این دو گزینه به موارد زیادی بستگی دارد که باید توسط شما و پزشکتان بررسی شود. بنابراین اگر می خواهید تفاوت ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی را به طور کامل متوجه شوید، ادامه متن را بخوانید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از موثرترین عمل های جراحی دندان است. تخمین زده می شود هر سال حدود ۵ میلیون ایمپلنت تنها در امریکا انجام می شود. بنابراین با قطعیت می توان گفت ایمپلنت از بسیاری جهات یکی از بهترین درمان ها برای دندان از دست رفته است. ایمپلنت یک روش نسبتا دائمی است و یک ایمپلنت خوب و با کیفیت به راحتی بیش از ۲۰ سال عمر می کند.

روش انجام ایمپلنت دندان به این شکل است که ابتدا یک قطعه پیچ مانند که عموما از تیتانیوم ساخته شده است، طی یک عمل جراحی وارد استخوان فک می شود. بعد از گذشت چند ماه این قطعه که پایه ایمپلنت نامیده می شود، به استخوان فک جوش می خورد. بعد از اینکه پایه ایمپلنت با استخوان فک ادغام شد، قسمت قابل مشاهده ایمپلنت که همان تاج دندان است بر روی آن قرار داده می شود. به طور کلی فرایند ایمپلنت در مقایسه با بیشتر درمان های دیگر طولانی تر است و ممکن است تا ۹ ماه طول بکشد.

مزایای ایمپلنت دندان

اولین و مهمترین مزیت ایمپلنت دندان در مقایسه با سایر روش های این است که بیشترین میزان شباهت را به دندان های طبیعی دارد. یعنی از نظر ظاهر و عملکرد، دندان ایمپلنت شده تفاوت محسوسی با دندان های طبیعی ندارد.

به علاوه ایمپلنت ریسک و عوارض جانبی خاصی ندارد. یعنی اگر ایمپلنت توسط یک مرکز با کیفیت انجام شود و خود فرد مراقبت های لازم را انجام دهد، هیچ مشکل خاصی برای دندانش پیش نمی آید. جالب است بدانید در مجموع کمتر از ۲ درصد ایمپلنت هایی که انجام می شود با مشکل روبرو می شوند.

معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان با تمام خوبی ها و مزیت هایش، دارای چند عیب است. اول از همه ایمپلنت یک فرایند طولانی مدت است. به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که کمتر از ۱ ماه کل فرایند ایمپلنت انجام شود. در بعضی موارد یک ایمپلنت ممکن است ۹ ماه طول بکشد.

به دلیل وقت گیر بودن ایمپلنت دندان و قیمت بالای تجهیزات آن، هزینه آن عموما بالا است. به طور کلی در سال ۱۴۰۱ یک ایمپلنت بسته به کیفیت و برند ایمپلنت، چیزی بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان تمام می شود.

تفاوت ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

دندان مصنوعی چیست؟

دنچر یا دندان مصنوعی نوعی دندان متحرک و پروتزی است. دندان مصنوعی عموما شامل تمام دندان های یک فک است. هر چند برای جبران تنها چند دندان هم می توان از دندان مصنوعی استفاده کرد.

دندان مصنوعی با توجه به ساختار لثه و دهان شما ساخته می شود. به علاوه آن ها کاملا شبیه دندان های طبیعی هستند. نحوه اتصال آن ها به دهان شما از طریق لثه ها انجام می شود.

مزایای دندان مصنوعی

فرایند ساخت و استفاده از دندان مصنوعی راحت است. به علاوه هزینه آن هم بسیار مناسب است. همچنین در مواردی که تمام دندان های فرد از بین رفته باشد، انتخاب دندان مصنوعی هم از نظر زمانی و هم از نظر مالی بسیار به صرفه است.

معایب دندان مصنوعی

از دندان مصنوعی نمی توان انتظار داشت که صد در صد مانند دندان های طبیعی عمل کند. همچنین دندان مصنوعی نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی دارد.

تفاوت ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

تفاوت ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی

تفاوت ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی را می توان از چند جنبه بررسی کرد. از نظر مالی دندان مصنوعی بسیار به صرفه تر از ایمپلنت دندان است. به علاوه سرعت آماده شدن دندان مصنوعی بسیار سریع تر از ایمپلنت است. این موضوع به خصوص وقتی نیاز به درمان تمام دندان ها باشد بسیار حائز اهمیت است. همچنین در دندان مصنوعی نیازی به تراش استخوان و عمل جراحی نیست.

از نظر کیفیت و دوام، قطعا ایمپلنت دندان بهتر از دندان مصنوعی است. ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه کیفیت زیادی دارد، باعث حفظ بافت استخوانی می شود. اما در دندان مصنوعی این ویژگی وجود ندارد. عمر دندان مصنوعی معمولا در حدود ۸ سال است؛ در حالی که ایمپلنت به راحتی بیش از ۲۰ سال عمر می کند. در نهایت با بررسی تمام عوامل و مشورت با پزشک می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

منبع