آیا انجام کامپوزیت دندان درد دارد؟

بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی خود به کامپوزیت دندان نیاز پیدا می کنند. اصلی ترین دلایل انجام کامپوزیت پوسیدگی، شکستگی و تغییر رنگ دندان است. این موارد ممکن است در اثر عوامل مختلفی مثل افزایش سن، ضربه و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان اتفاق بیفتد. با این حساب سوال بسیاری از افراد این است که آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟ جالب است بدانید دلیل اصلی که خیلی ها برای انجام کامپوزیت اقدام نمی کنند، ترس از درد در حین و بعد از عمل است. اگر شما هم جزو این افراد هستید، ادامه متن را بخوانید تا از همه چیز در مورد درد کامپوزیت دندان مطلع شوید. اما به طور خلاصه باید گفت که کامپوزیت دندان اصلا دردناک نیست زیرا در حین انجام عمل، پزشک از بی حسی استفاده می کند. بعد از اتمام کامپوزیت دندان هم اصولا دردی حس نمی شود و حتی درد ناشی از پوسیدگی دندان برطرف می شود. در ادامه این موارد را به طور کامل بررسی می کنیم.

آیا انجام کامپوزیت دندان درد دارد؟

مراحل کامپوزیت دندان

همانطور که گفته شد، کامپوزیت دندان جهت ترمیم مواردی نظیر شکستگی، پوسیدگی و تغییر رنگ دندان انجام می شود. در مرحله اول پزشک مقداری از سطح دندان شما را می تراشد. این کار به ۲ منظور انجام می شود. اول اینکه رزین کامپوزیت بهتر بچسبد. هدف دوم از این کار این است که قبل از چسباندن کامپوزیت، تمام پوسیدگی ها پاک شود و چیزی باقی نماند.

بعد از تراشیدن مقداری از سطح دندان، دندانپزشک لایه ای از کامپوزیت دندان را که حالت خمیری دارد را روی محل مورد نظر می چسباند. سپس به وسیله نوری مخصوص، این ترکیب سفت می شود. سپس لایه بعد چسبانده می شود و این کار تار زمانی که آسیب دندان به طور کامل پوشانده شود، ادامه می یابد. به دلیل اینکه کامپوزیت حالت خمیری دارد، در زمان اتمام کار شکل و ساختار آن نامنظم است. به همین دلیل دندانپزشک کمی از روی کامپوزیت را می تراشد تا به شکل دندان طبیعی در بیاید.

برعکس مواردی مانند روکش دندان و ایمپلنت دندان که قسمت های درونی دندان هم تحت درمان قرار می گیرند، در کامپوزیت دندان تنها قسمت سطحی دندان درگیر است. البته در مواردی که پوسیدگی شدید باشد و نیاز به عصب کشی باشد، قضیه متفاوت خواهد بود. در این زمان پزشک قبل از انجام کامپوزیت دندان اقدام به تخلیه کانال دندان می کند. اصولا بعد از انجام عصب کشی دیگر کامپوزیت انجام نمی شود و روکش دندان قرار می گیرد.

درد قبل از کامپوزیت دندان

یکی از تصورات اشتباه و رایج میان افراد این است که دندانی که نیاز به کامپوزیت دارد، حتما باید درد داشته باشد. این تصور کاملا اشتباه است زیرا در بسیاری از موارد شکستگی، پوسیدگی و یا حفره های ایجاد شده بر روی دندان اصلا دردناک نیستند. معمولا تا قبل از اینکه شدت آسیب به عصب نرسد، دردی حس نمی شود. پس درد گرفتن اصلا ملاک خوبی برای اقدام به درمان دندان نیست. به محض اینکه متوجه وجود یک حفره یا خراش در سطح دندانتان شدید باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. اگر در این کار تاخیر کنید ممکن است آسیب به عصب دندان برسد و در این زمان عصب کشی لازم می شود که به مراتب سخت تر از کامپوزیت دندان است.

آیا انجام کامپوزیت دندان درد دارد؟

درد حین انجام کامپوزیت

همانطور که گفته شد، حین انجام کامپوزیت دندان کار زیادی بر روی خود دندان و بافت های انجام نمی شود. به همین دلیل دلیلی ندارد که دردی ایجاد شود. البته در ابتدای کار کمی باید سطح دندان تراشیده شود؛ مخصوصا اگر پوسیدگی زیادی بر سطح دندان وجود داشته باشد. در این زمان هم نیازی به نگرانی نیست. قبل از تراشیدن دندان، پزشک حتما از داروی بی حسی استفاده می کند و شما دردی حس نمی کنید. البته چند درد جزئی دیگر مثل درد لثه و یا درد ناشی از باز نگه داشتن دهان نیز ایجاد شود که کاملا قابل تحمل هستند.

درد بعد از اتمام کامپوزیت

اگر کامپوزیت دندان به درستی انجام شود، بعد از اتمام نباید درد خاصی حس شود. مقدار کمی درد بلافاصله بعد از انجام کامپوزیت دندان طبیعی است،‌ اما درد طولانی و شدید ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد. بنابراین در صورت بروز درد شدید بعد از کامپوزیت حتما پزشک خودتان را مطلع کنید. همچنین مواردی نظیر حساسیت شدید و طولانی مدت به سرما و گرما هم مواردی است که باید به پزشکتان اطلاع دهید.

در نهایت به یاد داشته باشید که کامپوزیت دندان یکی از درمان های دندان پزشکی است که درد ندارد و بسیار راحت انجام می شود. از آنجایی که کامپوزیت در مراحل اولیه آسیب دندان کارساز است، بهتر است تا متوجه آسیبی در دندانتان شدید نسبت به رفع آن اقدام کنید.

منبع