عوارض ایمپلنت دندان

عوارض جانبی بخش جدانشدنی اکثر درمان های پزشکی هستند. با این حال در بیشتر مواقع، عوارض جانبی بسیار بی خطر می باشند. عوارض جانبی ایمپلنت دندان هم در اکثر مواقع این چنین است. البته به دلیل اینکه فرایند ایمپلنت طولانی است و یک درمان نسبتا پرکار به شمار می رود، خیلی ها تصور می کنند انجام ایمپلنت دندان مشکلات و عوارض زیادی به همراه دارد. اما اصلا اینگونه نیست. جالب است بدانید ایمپلنت در بیش از ۹۸ درصد موارد موفقیت آمیز است. با این حال اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید، بهتر است با عوارض ایمپلنت دندان آشنا شوید و یاد بگیرید که چه عواملی می توانند این مشکلات را تشدید کند.

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان یک فرایند درمانی نسبتا شایع است که برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده می شود. منظور از دندان از دست رفته یعنی اینکه حتی ریشه های دندان هم از بین رفته باشند. زیرا اگر تنها تاج دندان آسیب ببیند، می توان با روش های دیگری این آسیب را برطرف کرد.

در فرایند ایمپلنت دندان یک قطعه فلزی پیچ مانند که به آن پایه ایمپلنت گفته می شود، داخل استخوان فرد قرار می گیرد. بعد از گذشت چند ماه پایه ایمپلنت با استخوان ادغام می شود. در نهایت، پایه ایمپلنت می تواند همان کار ریشه دندان را انجام دهد و آماده است تا تاج دندان بر روی آن قرار گیرد.

عوارض ایمپلنت دندان

اصلی ترین عوارض ایمپلنت دندان

اکثر عوارض ایمپلنت دندان موقتی و بی خطر هستند. در واقع یکسری از عوارض در همه افراد بعد از انجام عمل جراحی اتفاق می افتد. در ادامه عوارض بعد از عمل ایمپلنت معرفی می شوند.

درد بعد از ایمپلنت دندان

در طی انجام ایمپلنت دندان، به دلیل استفاده از داروهای بی حسی، هیچ دردی احساس نمی شود. اما بعد از از بین رفتن اثر داروهای بی حسی، درد کم کم ظاهر می شود. با این حال درد بعد از ایمپلنت خیلی طولانی نیست و بعد از ۲ تا ۳ روز از شدت آن کم می شود. این درد بعد از یک هفته تا ده روز به طور کامل برطرف می شود. در صورتی که بعد از ۱۰ روز همچنان این درد وجود داشت، بهتر است به پزشکتان اطلاع دهید. در چند روز بعد از عمل هم پزشک برایتان مسکن تجویز می کند که از شدت درد می کاهد.

خونریزی

یک دیگر از عوارض ایمپلنت دندان، خونریزی است. با توجه به اینکه در طی این فرایند، مقداری از بافت لثه و استخوان شما تراشیده می شود، بروز خونریزی بعد از آن طبیعی است. البته این خونریزی خیلی شدید نیست و بعد از چند ساعت خوب می شود.

ورم

احساس تورم در ناحیه دندان ایمپلنت شده طبیعی است و تا چند روز بعد از ایمپلنت باقی می ماند. استفاده از کمپرس یخ می تواند این ورم را کاهش دهد.

به یاد داشته باشید که این عوارض گفته شده تا حدی طبیعی هستند. اما اگر شدت آن ها بیش از حد باشد، بهتر است به پزشک اطلاع داده شود. زیرا مشکلاتی مانند عفونت هم می تواند باعث بروز درد و ورم شود.

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض و خطرات طولانی مدت ایمپلنت دندان

یکسری دیگر از عوارض ایمپلنت دندان وجود دارند که البته شیوع بسیار کمتری دارند اما خطرناک تر هستند و بهتر است پیگری شوند. در بیشتر موارد این عوارض در اثر مراقبت نکردن خود فرد یا مهارت کم پزشک بوجود می آیند.

پس زدن ایمپلنت

همانطور که گفته شد پایه ایمپلنت باید با استخوان شما ادغام شود تا کاملا مانند ریشه طبیعی دندان شود. عواملی مانند سیگار کشیدن، پوکی استخوان شدید و عفونت باعث می شود تا پایه ایمپلنت به خوبی در بافت استخوان قرار نگیرد.

افتادن پروتز دندان

افتادن پروتز دندان مشکل نگران کننده ای نیست. زیرا پزشک می تواند به راحتی آن را بچسباند.

بروز آلرژی

در بعضی از موارد نادر، به جنس پایه ایمپلنت آلرژی وجود دارد. جنس این پایه از تیتانیوم است. اما جای نگرانی نیست و پزشک می تواند از انواع دیگر پایه ایمپلنت استفاده کند.

عفونت دندان

یکی از جدی ترین خطراتی که ممکن است برای ایمپلنت دندان رخ دهد، بروز عفونت است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان حتی دندان های طبیعی شما نیز در خطر بروز عفونت هستند. با این حال احتمال بروز عفونت در دندان ایمپلنت شده مخصوصا بعد از انجام عمل جراحی بیشتر است.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

خیر به هیچ عنوان هیچ مدرکی وجود ندارد که سرطانزا بودن ایمپلنت را نشان دهد.

منبع