پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پیوند استخوان فک، برعکس نامش که ممکن است یک عمل سخت و عجیب به نظر آید،‌ یک فرایند نسبتا شایع است که در بعضی افراد در طی ایمپلنت دندان انجام می شود. پیوند استخوان اصولا بعد از معاینه اولیه پزشک و قبل از کارگذاشتن پایه ایمپلنت انجام می شود. هدف این کار تقویت بافت استخوان فک است. زیرا پایه ایمپلنت دندان باید درون این استخوان قرار گیرد.

چرا پیوند استخوان انجام میشود؟

ایمپلنت دندان یک فرایند چند مرحله ای است. مهمترین مرحله در این فرایند، قرار گیری یک قطعه فلزی پیچ مانند درون استخوان فک است. این قطعه پایه ایمپلنت نام دارد. در عمل جراحی، پزشک کمی از استخوان فک را می تراشد و پایه ایمپلنت را درون آن قرار می دهد. بعد از گذشت چند ماه استخوان فک با این پایه ادغام می شود. بعد از ادغام شدن استخوان با پایه ایمپلنت، پزشک تاج دندان را بر روی ایمپلنت قرار می دهد.

پس شاید برای شما سوال شود که چرا پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان انجام میشود؟ همانطور که گفتیم پایه ایمپلنت باید درون استخوان فک به طور محکم قرار بگیرد. به این منظور باید از هر سمت پایه ایمپلنت چند میلی متر بافت استخوان وجود داشته باشد. اما در بعضی از شرایط بافت استخوان به مقدار کافی وجود ندارد بنابراین بافت استخوان بوسیله پودر استخوان تقویت می شود.

اما شاید بپرسید اصلا چرا استخوان تحلیل می رود؟ در بسیاری از شرایط و مشکلات امکان تحلیل استخوان وجود دارد. اما اصلی ترین دلیل تحلیل استخوان فک، از بین رفتن دندان است. یعنی وقتی یک دندان از بین می رود، به مرور زمان استخوان فک در آن ناحیه تحلیل می رود. اگر این تحلیل استخوان خیلی شدید باشد انجام پیوند استخوان ضروری است.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

انواع پودر استخوان برای ایمپلنت دندان

چندین نوع پودر استخوان برای عمل پیوند استخوان ایمپلنت دندان وجود دارد. البته پزشک شما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهد.

پیوند اتوگرافت

در این نوع پیوند استخوان، از استخوان خود فرد برای پیوند استفاده می شود. البته این روش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا به نسبت روش های دیگر سخت تر است. با این حال چون از استخوان خود فرد استفاده می شود احتمال موفقیت آن از همه گزینه ها بیشتر است.

پیوند الوگرافت

در این روش، از استخوان فرد فوت شده استفاده میشود. البته نگران نباشید! قبل از انجام پیوند، پودر استخوان استریل می شود.

پیوند زنوگرافت

در پیوند استخوان زنوگرافت، منبع استخوان یک حیوان مثل گاو است. این روش هم موفقیت بالایی دارد.

پیوند الوپلاست

در نهایت در این روش از مواد سنتزی یا مصنوعی استفاده می شود.

درد بعد از پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

مانند بقیه مراحل ایمپلنت دندان، پیوند استخوان هم در حین عمل جراحی دردناک نیست. زیرا پزشک از داروهای بی حسی استفاده می کند. اما بعد از اتمام عمل و از بین رفتن اثر بی حسی، کمی درد ظاهر می شود. معمولا این درد بین ۳ تا ۴ روز طول می کشد. البته میزان این درد زیاد نیست و با مصرف مسکن بهبود می یابد.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

عوارض پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان

انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت عوارض جانبی خاصی ندارد. بعد از عمل ممکن است کمی درد و تورم ممکن است ظاهر شود که موقتی است. با گذاشتن کمپرس یخ می توانید میزان ورم را کاهش دهید. در طی چند روز اول باید به خوبی بهداشت دهان و دندانتان را رعایت کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که از دهانشویه استفاده کنید. مخصوصا در چند روز اول بهتر است اصلا سیگار نکشید.

در موارد بسیار نادر ممکن است بدن شما پیوند استخوان را پس بزند. بنابراین بهتر است در این مدت تحت نظر پزشک باشید. همچنین در صورت طولانی شدن درد و تورم بهتر است این موضوع را به پزشک اطلاع دهید،‌ زیرا یکی از عوارض بعد از عمل بروز عفونت است.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان یک عمل طولانی نیست و معمولا بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد. البته بعد از اتمام عمل به یک بازه چند ماهه که به ۶ ماه هم ممکن است برسد نیاز است تا فرایند پیوند استخوان کامل شود.

هزینه پیوند استخوان ایمپلنت

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت بسته به نوع عمل و پودر مورد استفاده،‌ متغیر است. اما به طور کلی در سال ۱۴۰۱ هزینه انجام پیوند استخوان فک چیزی بین ۳ تا ۶ میلیون تومان متغیر است.

منبع