چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم

جوش یا آکنه چیست؟

در این مقاله درباره‌‌ی‌ اینکه چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم، صحبت می‌کنیم اما در ابتدا لازم است بدانیم جوش یا آکنه چیست. جوش یا آکنه یک نوعی از التهاب پوستی است که به طور معمول در نواحی صورت و گردن، سینه‌ها، کمر و شانه‌ها به وجود می‌آید. در اینجا به دو نوع جوش که بر روی صورت و بدن ظاهر می‌شوند، اشاره می‌کنیم.

  1. جوش سفید یا کومدون سفید: جوش سفید، یکی از انواع جوش‌های پوستی است که در آن یک بافت پوستی سفید و بدون سوزش و التهاب بر روی پوست به وجود می‌آید. این نوع جوش در نواحی از پوست که فولیکول‌های مویی موجود هستند، مثل صورت و گردن، قفسه سینه و بازوها، بیشتر ظاهر می‌شود.. جوش‌های سفید بی‌خطر هستند و به شکل طبیعی در طی زمان از بین می‌روند.
  2. جوش قرمز : جوش قرمز، یک نوع دیگر از اقسام جوش پوستی است که در آن بافت پوست در اثر سوزش و التهاب و ترشح کردن هورمون‌های چربی و باکتری‌های پوستی بر روی پوست ایجاد می‌شود. جوش قرمز با نشانه‌هایی مثل درد، خارش داشتن، سوزش و ملتهب شدن همراه است.

برای درمان جوش قرمز یا درمان زخم جوش، شیوه‌های درمانی پزشکی مثل داروهای ضد جوش و آکنه، انجام لیزر، درمان‌های هورمونی و… کاربرد دارد.

 

روشهای از بین بردن جای زخم جوش

در این بخش به پاسخ این سوال که چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم، می‌پردازیم.  معمولا جای جوش یا جای آکنه به شکل لکه‌های قهوه‌ای رنگ یا قرمز در پوست دیده می‌شود و این موضوع ممکن است، اعتماد به نفس فرد را پایین بیاورد. برای از بین بردن جای جوش یا درمان آکنه، شیوه‌های متفاوتی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. استفاده از ضد لک‌ها: یک روش درمان آکنه استفاده از ضد لک‌ها است. محصولاتی که دارای متریال ضد التهاب و کاهش دهنده لکه‌های پوستی هستند، مثل ویتامین C، آلفا هیدروکسی اسید، رتینوئیدها و هیدروکینون، در کم رنگ شدن و کاهش اندازه لکه‌های جای جوش مفید و کاربردی هستند.
  2. لیزر: یکی دیگر از شیوه‌های درمان زخم جوش و آکنه لیزر است. لیزر می‌تواند به کم کردن لکه‌های جای جوش و درمان آکنه کمک کند. با استفاده از لیزر، پوست تا حد خوبی بهبود و التیام پیدا می‌کند و لکه‌های جای جوش کمتر می‌شوند.

انجام لیزر توسط یک پزشک متخصص و شیوه‌ای که او پیشنهاد می‌دهد یک پاسخ مناسب به پرسش چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم، است.

چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم

چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم

  1. پیلینگ پوست: این شیوه نیز یک راه حل مناسب برای درمان آکنه و زخم‌های به وجود آمده از آکنه است. پیلینگ پوست اثر خوبی بر کاهش لکه‌های جای جوش دارد. در این روش، لایه‌های مرده پوست با به کارگیری محلول‌های شیمیایی یا لیزر برداشته می‌شوند و پوست جدید و التیام یافته جایگزین آن می‌شود.
  2. میکرونیدلینگ: میکرونیدلینگ یک شیوه درمانی پوست است که در آن با به کارگیری سوزن‌هایی با اندازه خیلی ریز و نازک، بافت پوست تحریک می‌شود. این شیوه موجب تولید و ترشح کلاژن و الاستین در پوست می‌شود که در نتیجه‌ی ‌آن بافت پوست بهبود پیدا می‌کند. همچنین این روش موجب کم شدن چین و چروک و درمان لک‌های پوستی نیز می‌شود.

پس، روش درمانی میکرونیدلینگ و پیلینگ پوست نیز یکی دیگر از پاسخ‌های مورد نظر به سوال چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم، است.

  1. روش‌های خانگی: استفاده از بعضی روش‌های خانگی برای درمان آکنه و از بین بردن جای زخم جوش مثل استفاده از عصاره آلوئه ورا، روغن نارگیل، عصاره نعناع و همینطور استفاده از ماسک‌های طبیعی و خانگی می‌تواند در کم شدن جای زخم جوش، آکنه و لکه‌های جای جوش موثر و مفید باشد.

نکته: پیش از انتخاب هر روشی برای از بین بردن جای زخم جوش و درمان آکنه، پیشنهاد می‌شود با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا راهنمایی درستی درباره شیوه‌ی مناسب درمان، برای پوست شما ارائه شود.

بهترین پماد برای جای جوش صورت چیست؟

استفاده از بهترین پماد برای جای جوش صورت یکی دیگر از پاسخ‌های مورد نظر برای سوال چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم، است. در این بخش به معرفی تعدادی کرم یا پماد برای جای جوش صورت می‌پردازیم.

ژل سیلیکونی رژواسیل اسکار هیل: (Rejuvacil Scar Hill silicone gel) یک ژل سیلیکونی است که در جهت درمان آکنه یا جای جوش‌، زخم و سوختگی‌ و دیگر نواحی صدمه دیده‌‌ی پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ژل سیلیکونی حاوی سیلیکون آرگینین و ویتامین E است که به بهتر شدن و التیام یافتن بافت پوست کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش یا از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش موثر باشد.

چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم

چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم

کرم ژل ترمیم کننده اکنس 4 ساین اسکین:  (Acne 4 Sine Skin Repair Gel Cream) کرمی است که برای کم کردن جای جوش و زخم‌های پوستی‌ و همینطور لکه‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کرم ژل، دارای عصاره سیگنالین، آلانتوئین و دکستران (سه ترکیب شیمیایی مورد استفاده در کرم برای مراقبت از پوست و مو) است که به خوب شدن بافت پوست و ترمیم نواحی آسیب‌دیده‎‌‌‌‌‌ی پوستی کمک می‌کنند. همینطور، این کرم ژل می‌تواند به کم کردن نواحی ملتهب پوستی و کوچک شدن اندازه و رنگ لکه‌های جای جوش و از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش کمک کند.

ژل ترمیم کننده اسکارلیفت درمالیفت:  (Dermalift Scarlift Repairing Gel)یک ژل ترمیم کننده است که برای کم کردن جای جوش‌ یا درمان زخم ناشی از کندن جوش، لکه‌ها و اسکارهای پوستی، زخم‌های نواحی مختلف پوست کاربرد دارد. این ژل ترمیم کننده دارای مواد سیلیکون، آلانتوئین، بتا گلوکان و ماتریکسیل ( چهار ماده یا ترکیب شیمیایی که در کالاهای بهداشتی و آرایشی برای محافظت کردن از پوست و مو، مورد استفاده قرار می‌گیرد) است که به التیام یافتن بافت پوست و ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده‌ی پوستی کمک می‌کنند. این ژل نیز می‌تواند در کاهش اندازه و رنگ لکه‌های جای جوش مفید و اثرگذار باشد.

درمان های خانگی برای از بین بردن زخم جوش

گذاشتن تکه‌های گوجه‌فرنگی بر روی جای زخم جوش: گوجه‌فرنگی می‌تواند به عنوان یکی از شیوه‌های درمان‌ خانگی برای کاهش و درمان زخم جوش موثر باشد. گوجه فرنگی دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های قوی است که به کم شدن التهاب پوست و بهتر شدن زخم جوش کمک می‌کند.

آب خیار: آب خیار نیز  به عنوان یکی از شیوه‌های درمان‌ خانگی برای کم کردن زخم جوش مفید است. خیار دارای ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها و سیلیسیوم است که در کم کردن التهاب و تسکین و التیام زخم جوش کمک می‌کند.

استفاده از روغن درخت چای، سفیده تخم‌مرغ، خمیر چوب صندل، سرکه سیب، روغن زیتون، عصاره نعنا، روغن اسطوخودوس و… از دیگر روش‌های متداول خانگی برای از بین بردن یا کاهش زخم جوش هستند. ما در این مقاله، سعی کردیم در حد امکان به سوال چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم، پاسخ دهیم. با این حال روش‌های دیگری نیز برای درمان وجود دارد که بهتراست از مشاوره متخصصان این حوزه استفاده کرد.

چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم

چطور می‌توانم از شر زخم‌های ناشی از آکنه رهایی پیدا کنم

منبع