تفاوت ایمپلنت دندان و روکش

روکش دندان و ایمپلنت جزو درمان های رایج دندان پزشکی هستند که نام آن ها را زیاد می شنویم. هم ایمپلنت و هم روکش دندان برای ترمیم دندان های پوسیده استفاده می شود. به همین دلیل شاید برایتان سوال شود که تفاوت ایمپلنت با روکش چیست؟

اصلی ترین فرق ایمپلنت با روکش در قسمت هایی از دندان است که درمان می شود. در ایمپلنت دندان، کل دندان شامل تاج و ریشه جایگزین می شوند، اما در روکش دندان فقط تاج دندان جایگزین می شود و ریشه دندان بدون تغییر در جای خود باقی می ماند.

روکش دندان چیست

موارد مختلفی مثل تجمع باکتری ها می تواند سبب آسیب و پوسیدگی دندان شود. اگر این پوسیدگی سطحی باشد، دندانپزشک قادر است به سادگی با پر کردن دندان این مشکل را برطرف کند. اما اگر این پوسیدگی عمیق باشد، صرفا با پر کردن نمی توان دندان را درمان کرد. در این زمان دندانپزشک ممکن است روکش دندان را پیشنهاد دهد.

در روکش دندان معمولا ابتدا عصب کشی انجام می شود. در عصب کشی، اجزای درونی دندان مثل اعصاب و رگ های خونی، تخلیه می شوند و کانال دندان پر می شود. سپس دندانپزشک عمده ی مناطق سطحی دندان را می تراشد. اما ریشه دندان دست نخورده باقی می ماند. سپس دندان پزشک از دندان شما یک قالب تهیه می کند. سپس از این قالب یک پروتز دندان، متناسب با دندان های طبیعی خودتان ساخته می شود. در نهایت این روکش بر روی قسمت باقی مانده از دندانتان چسبیده می شود.

مزایای روکش دندان

بوسیله روکش دندان می توان از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. به علاوه روکش دندان یک روش نسبتا سریع است که معمولا در کمتر از یک ماه انجام می شود. به علاوه هزینه آن هم بسیار مناسب است.

تفاوت ایمپلنت دندان و روکش

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان وقتی انجام می شود که دندان به طور کامل افتاده باشد، و یا پوسیدگی به ریشه هم سرایت کرده باشد. در این زمان نمی توان مانند روکش دندان، پروتز مصنوعی را بر روی ریشه دندان قرار داد. پس باید به دنبال قطعه ای به عنوان جایگزین ریشه دندان باشیم. این قطعه همان پایه ایمپلنت است. پایه ایمپلنت قطعه ای تیتانیومی است که شبیه پیچ است و در استخوان فک قرار می گیرد و جایگزین ریشه دندان می شود.

مزایای ایمپلنت دندان

در مواردی که ریشه دندان آسیب دیده باشد و یا دندان به طور کامل افتاده باشد، ایمپلنت دندان بهترین درمان است. ایمپلنت نه تنها ظاهر دندان را زیبا می کند، بلکه به فرد اجازه می دهد مانند گذشته غذا را بجود. زیرا از نظر عملکرد، ایمپلنت تفاوتی با دندان طبیعی ندارد. به علاوه وقتی یک دندان از بین برود، استخوان فک در آن ناحیه تحلیل می رود. ایمپلنت از این فرایند جلوگیری می کند.

تفاوت ایمپلنت دندان و روکش

ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش؟

احتمالا تا الان تفاوت ایمپلنت و روکش دندان را متوجه شده اید. هر کدام از این روش ها برای شرایط خاصی مناسب است و نمی توان آن ها را با هم مقایسه کرد. اما به طور کلی روکش و ایمپلنت این تفاوت ها را دارند:

روکش دندان بسیار کوتاه تر از ایمپلنت است. با احتساب مرحله عصب کشی، روکش دندان معمولا ۳ جلسه است که البته در جلسه اخر تنها روکش دندان چسبیده می شود. کل این فرایند معمولا کمتر از یک ماه انجام می شود. از طرف دیگر ایمپلنت دندان یک فرایند طولانی است که حتی ممکن است تا ۹ ماه طول بکشد. دلیل این موضوع وقت گیر بودن قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان است.

تفاوت دیگر روکش دندان و ایمپلنت، هزینه آن است. با توجه به وقت گیر بودن و تجهیزات مورد استفاده در ایمپلنت دندان، هزینه ایمپلنت بسیار بیشتر از روکش دندان است. پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا است و قیمت آن بالا است. علاوه بر آن خود عمل ایمپلنت هم سخت تر و طولانی تر است.

اگر میزان پوسیدگی دندان شدید باشد، ایمپلنت قطعا بهتر از روکش دندان است. زیرا همانطور که گفته شد روکش زمانی قابل استفاده است که ریشه دندان سالم باشد.

میزان درد بعد از ایمپلنت و روکش خیلی تفاوت ندارد. در حین عمل جراحی، به دلیل استفاده از داروی بی حسی، هیچ کدام دردناک نیستند. بعد از اتمام عمل جراحی ممکن است کمی درد احساس شود که با مصرف مسکن بهبود می یابد.

منبع: