کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان چیست؟ کامپوزیت دندان یک روش بسیار سریع و رایج برای ترمیم دندان های آسیب دیده است. مواد کامپوزیت از رزین ساخته شده است که همرنگ دندان های طبیعی می باشد. به جرات می توان گفت امروزه هیچ فردی نیست که در طول عمر خود به کامپوزیت نیاز پیدا نکند. با این حساب می توان گفت کامپوزیت یکی از شایع ترین درمان های پزشکی است. در ادامه روش انجام کامپوزیت و مزایا و معایب آن را به طور کامل توضیح می دهیم.

کاربرد کامپوزیت دندان

مهم نیست شما چقدر نگران سلامت دندان هایتان هستید و چقدر از آن ها مراقبت می کنید، چون در نهایت ممکن است یک یا چندتا از دندان هایتان دچار پوسیدگی شود. ممکن است این پوسیدگی ها سطحی باشد اما همچنان باید به سرعت به درمان آن ها بپردازید. در گذشته برای پر کردن حفره های دندان از روش آمالگام استفاده می شد. آمالگام معمولا فلزی رنگ است و از نظر ظاهری کاملا با دندان ها واقعی متفاوت است. به همین دلیل از آن برای دندان های جلویی نمیتوان استفاده کرد. به مرور روش های جدیدی برای ترمیم دندان ساخته شد و یکی از این روش ها کامپوزیت است.

اولین نکته کامپوزیت دندان که مورد توجه قرار می گیرد، ظاهر آن است. به جرات می توان گفت کامپوزیت حتی در دندان های جلویی قابل شناسایی نیست. البته مقاومت کامپوزیت به نسبت آمالگام کمتر است و استفاده از آن برای سطح دندان های عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند، خیلی مناسب نیست. با این حال در مواردی که پوسیدگی جزئی وجود دارد، بهترین گزینه کامپوزیت است.

کامپوزیت دندان چیست

مراحل

اولین مرحله کامپوزیت دندان انتخاب رنگ مناسب است. به این منظور دندان پزشک در ابتدای جلسه و قبل از اینکه دندان ها خشک شود، رنگ مناسب را انتخاب می کند. سپس مقداری داروی بی حسی در محل مورد نظر تزریق می شود. بعد از اینکه دندان شما بی حس شد، دندان پزشک قسمت پوسیده دندان را می تراشد. در این زمان دندان آماده ترمیم است. مواد کامپوزیت قبل از سفت شدن به شکل خمیر هستند و باید به صورت لایه ای بر روی دندان شما قرار بگیرند. بعد از اینکه هر لایه از کامپوزیت بر روی دندان شما قرار گرفت، دندانپزشک به وسیله نور آن را سخت می کند. سپس لایه بعدی بر روی کامپوزیت سفت شده قرار می گیرد. در نهایت محل آسیب دیده به طور کامل پوشیده می شود. در این زمان دندان پزشک کامپوزیت را کمی می تراشد تا شکل دندان های طبیعی شما شود.

عمر کامپوزیت دندان

میزان ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی مانند کیفیت انجام کامپوزیت، کیفیت رزین مورد استفاده، محل انجام، میزان پوسیدگی و میزان مراقبت ارتباط دارد. اما به طور کلی می توان انتظار داشت که کامپوزیت دندان برای ۷ سال بر روی دندان های شما ماندگاری داشته باشد. البته در صورت مراقبت مناسب می توان این زمان را طولانی تر کرد.

مزایا

همانطور که گفتیم اولین فایده مهم کامپوزیت دندان این است که قابل شناسایی نیست. به علاوه انجام آن نیاز به برش و تراش عمیق دندان ندارد به همین دلیل قسمت زیادی از بافت خود دندان حفظ می شود. همچنین ترکیبات کامپوزیت به خوبی با بافت خود دندان ترکیب می شوند. همچنین توانایی مقاومت در برابر فشارهای خفیف تا متوسط را دارند و برای دندان های جلویی گزینه بسیار خوبی هستند. به علاوه از کامپوزیت برای مقاصد زیبایی مثل تغییر رنگ یا شکل دندان نیز می توان استفاده کرد.

کامپوزیت دندان چیست

عوارض و معایب

می توان گفت اولین عیب کامپوزیت دندان این است که توانایی تحمل فشارهای خیلی زیاد را ندارد. به همین دلیل استفاده از آن برای حفره های عمیق و گسترده در دندان های عقبی خیلی مناسب نیست. البته تشخیص این موضوع بر عهده دندانپزشک شما است.

با این که انجام کامپوزیت دندان به نسبت آمالگام برای بیشتر افراد ارجحیت دارد، اما دارای چند محدودیت نیز هست. برای مثال هزینه کامپوزیت دندان بیشتر است و انجام آن سخت تر است. به علاوه کامپوزیت دندان توانایی تحمل فشارهای بسیار زیاد را ندارد.

هزینه کامپوزیت دندان

مهمترین عاملی که قیمت کامپوزیت دندان را تعیین می کند، جنس متریال مورد استفاده است. بر همین اساس دامنه قیمت کامپوزیت دندان بسیار گسترده است و در سال ۱۴۰۱ بین پانصد هزار تومان تا ۳ میلیون تومان متغیر است.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *