آیا استفاده از MRI  با ایمپلنت مجاز است؟

یکی از سوالات رایج اکثر افرادی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند این است که آیا می توان با ایمپلنت از دستگاه ام آر آی استفاده کرد؟ این سوال از این جهت برای افراد مهم است که ایمپلنت دندان را نمی توان از لثه خارج کرد و همیشه همراه فرد است. از طرف دیگر دستگاه MRI یکی از دستگاه های تشخیص پزشکی است که با آن قسمت های داخلی بدن را بررسی می کنند و به راحتی نمی توان برای آن جایگزینی یافت. اما خبر خوب این است که ایمپلنت دندان هیچ تداخلی با دستگاه ام آر آی ندارد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. اگر می خواهید در مورد ایمپلنت و ام ار ای بیشتر بدانید، ادامه متن را مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های موثر برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. مزیت اصلی ایمپلنت به نسبت بسیاری از درمان های دیگر این است که ایمپلنت دندان تقریبا دائمی است. از طرف دیگر دندان، ایمپلنت شده کاملا مشابه دندان طبیعی فرد عمل می کند و البته از نظر ظاهری هم هیچ فرقی با دندان های دیگر ندارد.

دلیل کیفیت بالای ایمپلنت دندان، وجود یک قطعه فلزی به نام پایه ایمپلنت است. پایه ایمپلنت که شبیه به پیچ است، طی یک عمل جراحی وارد استخوان فک فرد می شود. بعد از گذشت چند ماه این پایه با استخوان جوش می خورد. در این زمان پایه ایمپلنت کاملا مانند ریشه طبیعی دندان عمل می کند و تاج دندان را می توان بر روی آن قرار داد.

جنس پایه ایمپلنت عموما از فلز تیتانیوم است. اما در مواردی که فرد به تیتانیوم آلرژی دارد می توان از پایه های ساخته شده از زیرکونیا استفاده کرد. عمده نگرانی افراد در مورد تداخل ایمپلنت و MRI هم به همین موضوع بر می گردد. اما برعکس تصور بیشتر مردم دستگاه ام ار ای تاثیری بر این ۲ فلز ندارد.

استفاده از MRI با ایمپلنت دندان

آیا استفاده از MRI با ایمپلنت دندان مجاز است؟

ام ار ای چیست؟

دستگاه ام ار ای یک دستگاه مهم پزشکی است که بوسیله تولید میدان مغناطیسی عمل می کند. جالب است بدانید میدان مغناطیسی ام ار ای هزاران برابر قوی تر از میدان مغناطیسی کره زمین است. با این حال دستگاه ام ار ای هیچ ضرری برای موجودات زنده ندارد. در واقع یکی از مهمترین مزیت های دستگاه MRI همین موضوع است؛ در عکس برداری بوسیله ام ار ای، فرد هیچ مواجه ای با اشعه خطرناک ایکس ندارد.

با این حال میدان مغناطیسی که توسط ام ار ای ایجاد می شود بسیار قوی است و می تواند فلزات فرومغناطیس را به سمت خود جذب کند. مواد فرومغناطیس ترکیباتی هستند که به میدان مغناطیسی واکنش نشان می دهند. کبالت، بعضی از آلیاژ های منگنز، آهن و آلیاژهایش از جمله فلزات فرومغناطیس هستند. به همین دلیل هنگام استفاده از دستگاه ام ار از توصیه می شود وسایلی مثل ساعت و عینک که حاوی این فلزات هستند، همراه فرد نباشد.

وسایل و تجهیزات پزشکی زیادی هستند که در ساخت آن ها از فلزات فرومغناطیس استفاده شده است. بنابراین بهتر است قبل از وارد شدن به دستگاه، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. بعضی از پیس میکرهای قدیمی تر (اصطلاحا به آن باطری قلب می گویند) و بعضی از ارتودنسی ها از این موارد هستند.

استفاده از MRI با ایمپلنت دندان

آیا استفاده از MRI با ایمپلنت دندان مجاز است؟

آیا استفاده از MRI با ایمپلنت دندان خطرناک است؟

به طور کلی ایمپلنت دندان از فلز تیتانیوم ساخته شده است. این فلز خاصیت مغناطیسی ندارد و همراه داشتن آن اصلا خطرناک نیست. با این حال اگر دارای ایمپلنت دندان هستید، قبل از استفاده از دستگاه MRI بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

تیتانیوم تنها فلزی نیست که از آن برای ساخت ایمپلنت دندان استفاده می شود. در بعضی موارد افراد به تیتانیوم حساسیت دارند. در این افراد از ایمپلنت ساخته شده از زیرکونیا استفاده می شود. اما خوشبختانه زیرکونیا هم تداخلی با دستگاه ام ار ای ندارد.

اما شاید بپرسید چرا ایمپلنت دندان را عمدتا از این ۲ فلز می سازند؟ پایه ایمپلنت در تماس مستقیم با استخوان فک است. در طی زمان باید بافت استخوان با پایه ایمپلنت ادغام شود. این موضوع تنها برای فلزات تیتانیوم و زیرکونیا امکان پذیر است. به همین دلیل در ساخت ایمپلنت دندان از فلزات دیگر استفاده نمی شود.

منبع