فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت

جالب است بدانید نزدیک به ۷۰ درصد بزرگسالان حداقل یک دندان خراب دارند. اگر شما هم به تازگی دندانتان را از دست داده اید، شاید برایتان سوال شود که فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت باید چقدر باشد؟ و یا ممکن است سوال شود که اگر چند سال از کشیدن دندان گذشته باشد، آیا همچنان می توان ایمپلنت کرد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال ها هستید،‌ ادامه متن را مطالعه کنید تا همه چیز را در مورد فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت متوجه شوید.

فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از مطمئن ترین و بهترین درمان ها برای دندان های از دست رفته است. مزیت اصلی ایمپلنت، دائمی بودن آن است. یعنی اگر یک ایمپلنت با کیفیت برای شما استفاده شود، به راحتی بیشتر از ۲۰ سال بدون مشکل باقی می ماند. به علاوه ایمپلنت دندان از نظر ظاهر و عملکرد تفاوتی با دندان طبیعی ندارد.

اما چرا ایمپلنت کاملا مثل دندان طبیعی عمل می کند؟ ریشه دندان ها به طور طبیعی داخل استخوان فک قرار دارد. استخوان فک دندان ها را محکم در جای خودشان نگه می دارد. به همین دلیل شما قادر به جویدن غذا هستید. اما اگر به هر دلیلی دندانتان را از دست بدهید، به یک جایگزین مشابه نیاز دارید. ایمپلنت دندان هم دقیقا همین جایگزین است. در ایمپلنت دندان یک پایه تیتانیومی داخل استخوان فک وارد می شود و مانند ریشه دندان، تاج دندان را محکم نگه می دارد.

پس اولین چیزی که ایمپلنت دندان نیاز دارد، استخوان های قوی است. اما متاسفانه در شرایط زیادی، استخوان فک تحلیل می رود. در این شرایط بافت استخوانی کافی برای نگه داشتن پایه ایمپلنت وجود ندارد و دندانپزشک مجبور است بوسیله پیوند استخوان، بافت استخوان شما را تقویت کند. یکی از عوامل مهمی که سبب تحلیل استخوان می شود، کشیدن دندان است. یعنی اگر دندان شما بیفتد، به مرور استخوان در آن ناحیه تحلیل می رود.

فواید ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان

انجام ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان امکان پذیر است اما در بیشتر مواقع پزشک این کار انجام نمی دهد. زیرا بسته به شرایط دهان و دندانتان، ممکن است حدودا ۳ تا ۶ ماه زمان لازم باشد تا محل کشیدن دندان ترمیم شود. اما بیشتر از ۶ ماه فاصله نه لازم است و نه توصیه می شود. با این حال این موضوع برای اکثر افراد صادق است و نظر نهایی با پزشک است.

اما چرا انجام ایمپلنت با فاصله زیاد توصیه نمی شود؟ تقریبا ۶ ماه بعد از اینکه دندان شما افتاد، استخوان فک در آن ناحیه تحلیل می رود. همانطور که گفتیم مهمترین پیش نیاز ایمپلنت دندان داشتن بافت استخوانی مناسب است. زیرا در اکثر روش های ایمپلنت، پایه ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می گیرد. بنابراین اگر بلافاصله بعد از کشیدن دندان به پزشک مراجعه کنید کیفیت ایمپلنت شما بسیار بیشتر می شود.

اقدام فوری برای ایمپلنت دندان ممکن است فرایند ایمپلنت را تسریع کند. ایمپلنت معمولا چند ماه زمان لازم دارد و در ۳ تا ۴ جلسه انجام می شود. اگر بافت استخوان فک شما تحلیل رفته باشد، ممکن است پزشک لازم ببیند تا قبل از کاشت پیچ ایمپلنت، عمل پیوند استخوان را انجام دهد. عمل پیوند استخوان خود ممکن است ۳ تا ۶ ماه زمان لازم داشته باشد و زمان کلی ایمپلنت را طولانی تر کند. با این حساب، هر چند انجام ایمپلنت بعد از چند سال همچنان امکان پذیر است اما هر چه این فاصله کمتر باشد بهتر است.

فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت

تا چند سال بعد از کشیدن دندان می توانم ایمپلنت کنم؟

خوشبختانه حتی اگر چند سال از کشیدن دندان شما گذشته باشد، همچنان می توانید ایمپلنت کنید. با پیشرفت علم و ابداع روش های جدید، انجام ایمپلنت دندان، حتی بعد از ۱۰ سال، همچنان امکان پذیر است. اما ممکن است شما به درمان های دیگری مثل پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

به هر حال اگر دندانتان افتاده است، یا قصد دارید دندانتان را بکشید، بهتر است هر چه زودتر جهت ایمپلنت دندان اقدام کنید. زیرا اقدام به موقع، درصد موفقیت و همچنین کیفیت ایمپلنت را بسیار بیشتر می کند.

در مورد افرادی که هنوز ۱۸ سال ندارند موضوع کمی متفاوت است. اگر قصد انجام ایمپلنت در زیر ۱۸ سال را دارید بهتر است کمی صبر کنید. زیرا استخوان فک تا سن ۱۸ سالگی رشد می کند. بنابراین بهتر است صبر کنید تا رشد استخوانتان نهایی شود و بعد ایمپلنت مناسب را استفاده کنید.

منبع