آیا انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری خطرناک است؟

در بین روش هایی که می ‌توان به عنوان جایگزینی دندان استفاده کرد کاشت ایمپلنت دندان از گزینه های ایده آل است. در صورت داشتن شرایط مناسب دهان و دندان فرد می تواند به راحتی از کاشت ایمپلنت دندان استفاده کند. ایمپلنت دندان جایگزین دندان از دست رفته به منظور حفظ لبخندی سالم و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان ها و سایر مشکلات بهداشتی دیگر است. از این رو ما قصد داریم درباره انجام ایمپلنت در بارداری توضیحاتی ارائه دهیم. توصیه پزشکان به افراد باردار که میخواهند ایمپلنت انجام دهند چکاپ های دندانی مرتب و همچنین استفاده از درمان هایی است که از پوسیدگی دندان و جرم گیری آن ها در دوران بارداری  جلوگیری می کند. اما به طور کل توصیه میشود که افراد باردار برای انجام ایمپلنت دندان ها پس از دوران بارداری صبر کنند.

بدن افراد در دوران بارداری دچار تغییرات فیزیولوژیکی می شود‌. افراد در این دوران از تعداد زیادی فعالیت و روشهایی که انجام می شود باید دوری کنند. ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد باردار که اقدام به جراحی دهان و فک و صورت خود می کنند پیش بیاید که آیا کاشت ایمپلنت در دوران بارداری توصیه می شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که افراد باردار پس از سه ماه اول می توانند کاشت دندان را انجام دهند و آن هم در صورتی که نیاز فوری پزشکی وجود داشته باشد. اما توصیه اغلب پزشکان و دندانپزشکان این است که برای انجام ایمپلنت فرد باردار تا پایان دوره بارداری خود منتظر بماند. به طور کل برای زنان باردار پرتونگاری دندان خطری ندارد. اما قرار گرفتن جنین با مقدار کمی از اشعه مورد استفاده در رادیولوژی با خطرات مرتبط با آنها همراه است.

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

انجام ایمپلنت دندان در بارداری

اشعه ایکس که برای تشخیص دندان تنها بر روی نقطه دهان تمرکز دارد، بسیاری از افراد باردار برای ایمنی بیشتر در این دوران از انجام آن خودداری می کنند. بر اساس مطالعات بی حسی ها و بیهوشی ها در درمان‌ های دندانپزشکی و همچنین بی حسی های موضعی در دوران بارداری خطری ندارد. اما توصیه پزشکان این است که استفاده از بیهوشی عمومی که بدن را بی حس میکند (افراد باردار) خودداری کنید. همچنین استرس و اضطراب آن در سطح بالای آن علاوه بر مادر باردار انتظار می‌رود که بر رشد کودک نیز موثر باشد. انجام جراحی در زمان استرس زا نگرانی های غیر ضروری را به دنبال دارد. همانطور که گفته شد اگر در وضعیت اضطراری قرار ندارید تا پایان دوره بارداری و به دنیا آمدن کودک خود برای کاشت ایمپلنت دندان صبر کنید.

از دست رفتن دندان در روزهای ابتدایی بسیار آزاردهنده بوده و کاملاً قابل درک است. ما در ادامه به دلایلی که از انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری می بایست خودداری کنید پرداختیم. اولین دلیلی که می بایست از انجام ایمپلنت در دوران بارداری دوری کنید افزایش خطر عوارض است. توصیه می شود که در دوران بارداری جنین را در معرض خطر قرار ندهید و کاشت ایمپلنت را به پایان دوره بارداری موکول کنید. مگر اینکه در شرایط اضطراری باشید. ایمپلنت دندان یک ماده تیتانیومی بوده که به استخوان فک برای نگه داشتن دندان مصنوعی وارد خواهد شد. قبل از نصب روکش ایمپلنت بر روی تیتانیوم، استخوان فک می ‌بایست به بهبودی کامل برسد و به زمان نیاز دارد.

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

خودداری کردن از ایمپلنت در بارداری

همانطور که می‌دانید هرگونه جراحی در دوران بارداری عوارضی در پی خواهد داشت و برای ایمنی بیشتر بهتر است که از انجام ایمپلنت دندان جلوگیری شود. دلیل پزشکی دیگر این است که ایمپلنت ها پس از پایان دوره بارداری به بهترین نحوه قرار می گیرند. اگر در دوران شیردهی هستید می تواند بهترین راه حل را از دندان پزشک دریافت کنید. پس از انجام جراحی و پایان دوره بهبودی، با استفاده از تکنولوژی های نوین برای شما انجام می شود. دلیل سوم اینکه باید از انجام ایمپلنت در دوران بارداری خودداری کنید، قرار نگرفتن در معرض اشعه ایکس است. برای اینکه در دوران بارداری در معرض این اشعه قرار نگیرید بهتر است که انجام ایمپلنت را در دوران بارداری کنسل کنید.‌ خودداری کردن از بیهوشی و همچنین نداشتن استرس در دوران بارداری دلایلی است که بهتر است ایمپلنت دندان را در این دوران انجام ندهید.

منبع