آیا در کامپوزیت هم دندان تراش داده می شود ؟

به صورت کلی برای زیبا سازی دندان ها می توان اقدامات مختلف و متنوعی را انجام داد. یکی از مهم ترین روش های موجود کامپوزیت می باشد. می توان کامپوزیت را به عنوان یکی از روش های بسیار کاربردی در نظر داشت که به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین نکات در کامپوزیت دندان، تراشیدن بخشی از دندان می باشد. در روش های مشابه همانند لمینت، تراشیدن دندان را می توان به عنوان یکی از مراحل انجام درمان درنظر داشت. در مورد کامپوزیت نیز می توان تراشیدن دندان را به شکل های مختلف مشاهده کرد. باید توجه داشت که مورد تراشیدن بخشی از دندان در کامپوزیت این مورد بسیار کم اتفاق می افتد.

در روش های دیگر تراشیدن دندان بسیار متداول می باشد اما در این روش این مورد بسیار کمتر قابل مشاهده است. در برخی از روش های امروزه در کامپوزیت دندان نیز تراشیدن بسیار کمتر اتفاق می افتد. میزان تراشیدن دندان در روش کامپوزیت بسیار ناچیز بوده و آسیبی به سلامت دندان های شما وارد نخواهد شد. در روش های دیگر میزان تراشیدن بسیار زیاد بوده و ممکن است سلامت کلی دندان ها بعد از مدتی در معرض آسیب باشد. در موارد بسیار زیادی می توان مشاهده کرد که افراد بدون تراشیدن قسمتی از دندان ها به راحتی کامپوزیت را انجام می دهند. متریال های مورد استفاده در کامپوزیت بسیار با اهمیت می باشند. باید بهترین ظرافت را در کامپوزیت کردن در اختیار داشت تا بهترین موارد را بتوان مشاهده کرد.

باید توجه داشت که در حالت هایی خاص تراشیدن دندان در کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی تراشیدن دندان مورد نیاز است که مشکل موجود در دندان ها بسیار زیاد بوده و نتوان به راحتی کامپوزیت را انجام داد. باید بتوان تمامی سطح دندان را پوشش داده و لایه موجود را بر روی آن ها قرار داد. در برخی از موارد نیز باید مقداری از دندان را تراشید تا ضخامت بیشتری از لایه کامپوزیت را بر روی دندان ها قرار داد. می توان این حالت ها را تنها مواردی در نظر داشت که تراشیدن دندان در آن ها الزامی می باشد.

آیا در کامپوزیت هم دندان تراش داده می شود ؟

علت های تراشیدن دندان در کامپوزیت دندان

برای تراشیدن دندان در کامپوزیت می توان دلایل بسیار متنوعی را شرح داد. با توجه به این شرایط خاص باید این کار را انجام داد تا کامپوزیت دندان به بهترین شکل ممکن بر روی آن قرار گیرد. هرچه کیفیت متریال بالاتر باشد اما به خوبی بر روی دندان قرار نگیرد نمی توان به راحتی این کار را انجام داد. از مهم ترین دلایل تراشیدن دندان در این روش می توان موارد زیر را نام برده و هریک را به صورت جداگانه ای شرح داد.

  • وجود لکه و تغییر رنگ: یکی دلایل تراشیدن دندان ها وجود لکه ها می باشد. به دلیل استفاده از مواد غذایی رنگی به مرور زمان بر روی دندان ها لکه های ایجاد می شود. در این حالت متخصص مقداری از سطح دندان را می تراشد تا لایه به راحتی با مینای دندان اتصال پیدا کند. وجود یک لایه از جنس غیر دندان باعث می شود تا مشکلاتی از قبیل خراب شدن کامپوزیت به وجود بیاید.
  • عدم ترتیب در دندان ها: بسیاری از افراد به این موضوع توجه ندارند که ترتیب دندان ها باید به خوبی حفظ شود. باید توجه داشته باشید برای ایجاد ترتیب و عدم کجی باید برخی از قسمت های اضافه موجود تراشیده شوند. این عدم ترتیب باعث می شود تا نتوان لایه ای کامل را بر روی دندان ها قرار داد.
  • بیرون زدگی و درشت بودن: باید توجه داشته باشید که درشت بودن برخی از دندان ها یکی از عوامل تراشیدن دندان می باشد. بیرون زدگی برخی از دندان ها نیز از مهم ترین دلایل تراشیدن می باشد. اگر به خوبی با اقدامات دیگر از قبیل ارتودنسی ترتیب دندان های خود را درست کرده باشید می توانید بدون تراشیدن دندان های خود به راحتی کامپوزیت را انجام دهید.

آیا در کامپوزیت هم دندان تراش داده می شود ؟

جمع بندی

در کلام آخر می توان بیان داشت که کامپوزیت دندان باید توسط متخصص انجام شود. هرچه ظرافت در کار بالاتر باشد قطعا نتیجه کار بهتر خواهد بود. میزان تخصص افراد در عدم آسیب به دندان ها تاثیر گذار می باشد. بهتر است که قبل از انتخاب مجموعه های موجود تحقیق های لازم را داشته باشید. با توجه به نکات بیان شده باید میزان تراشیدن دندان به خوبی مشخص شود. در بسیاری از موارد تراشیدن دندان نیاز نبوده و تنها باید کامپوزیت را به تنهایی انجام داد. تنوع بالایی را می توان برای کامپوزیت های موجود در اختیار داشته و به خوبی از آن ها استفاده کرد.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *