عفونت ایمپلنت دندان؛ راه های پیشگیری و درمان آن

عفونت یکی از عوارض رایج بعد از اکثر عمل های جراحی است و ایمپلنت دندان هم از این قاعده مستثنی نیست. عفونت ایمپلنت دندان مثل سایر عفونت ها در اثر تجمع باکتری ها اتفاق می افتد. هر چند با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از بروز عفونت جلوگیری کرد، با این حال همچنان ممکن است این اتفاق برای دندان شما رخ دهد. عفونت ایمپلنت با علائمی مثل درد، خونریزی و تورم لثه شروع می شود. در نهایت عفونت سبب تحلیل استخوان و افتادن ایمپلنت می شود. به همین دلیل بهتر است علائم عفونت ایمپلنت را بشناسید و به موقع به درمان آن بپردازید.

عفونت دندان ایمپلنت شده چرا اتفاق می افتد؟

عفونت در اثر تجمع باکتری های مضر ایجاد می شود. همواره دندان ایمپلنت شده، مانند دندان های طبیعی در معرض عفونت قرار دارد.

عفونت ایمپلنت به طور کلی شامل دو مرحله است. در مرحله اول باکتری ها فقط به بافت های نرم دهان مثل لثه حمله می کنند. اگر این عفونت درمان نشود، به مرور بافت های سخت تر مثل استخوان هم درگیر عفونت می شوند. عفونت سبب تحلیل بافت استخوان می شود که این موضوع می تواند عوارض خطرناکی در پی داشته باشد. یادتان باشد که این استخوان ها هستند که دندان ها را محکم نگه می دارند. بنابراین عفونت ایمپلنت در نهایت سبب افتادن ایمپلنت دندان می شود.

نشانه های عفونت ایمپلنت دندان

خوشبختانه عفونت دندان ایمپلنت شده در اکثر مواقع همراه با یک علامت است و همین موضوع، شناسایی آن را تسریع می کند.

درد

هر چند بعد از انجام عمل جراحی، بروز درد طبیعی است، اما اگر این درد طولانی مدت باشد باید به آن شک کنید. معمولا درد بعد از ایمپلنت دندان بیشتر از ده روز طول نمی کشد. به علاوه اگر مدت زمان زیادی از ایمپلنت دندان شما می گذرد و احساس درد می کنید بهتر است آن را پیگیری کنید زیرا دلیلی ندارد که ایمپلنت درد بگیرد.

عفونت ایمپلنت دندان؛ راه های پیشگیری و درمان آن

ورم و قرمزی

عفونت ایمپلنت در مرحله اول باعث ایجاد عفونت در لثه می شود. به همین دلیل بعد از شروع عفونت، ناحیه ایمپلنت شده دچار تورم می شود. حتی ممکن است با تشدید عفونت، فرد تب کند.

طعم و بوی بد دهان

عفونت ایمپلنت در اثر تجمع بیش از حد باکتری ها ایجاد می شود. فعالیت این باکتری ها به مرور زمان سبب ایجاد طعم و بوی بد در دهان می شود.

خونریزی

کمی خونریزی بعد از جراحی طبیعی است، اما اگر زمان این خونریزی طولانی شود می تواند نشانه عفونت باشد. در موارد شدیدتر خونریزی همراه با چرک است که نشانه مبارزه بدن با عفونت است.

پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

پیشگیری از عفونت ایمپلنت کار سختی نیست و لازم است از دندان ایمپلنت شده مانند بقیه دندان ها مراقبت کرد. در ادامه مهمترین موارد برای پیشگیری از عفونت را عنوان می کنیم.

بهداشت دهان و دندان

مهمترین کار برای جلوگیری از عفونت، رعایت بهداشت است. به همین منظور بهتر است روزانه دندان هایتان را مسواک بزنید. به علاوه بعضی مواقع خشکی دهان عامل ایجاد عفونت است.

کاهش مصرف قند

عموما باکتری ها با مصرف قند موجود در غذا زندگی می کنند. به همین دلیل بهتر است از مواد قندی کمتر استفاده کنید و بعد از مصرف ترکیبات شیرین دهانتان را بشویید.

معاینه مرتب

در بعضی موارد ممکن است شروع عفونت همراه با علامت خاصی نباشد. به همین منظور معاینه مرتب دندانپزشک (هر ۶ ماه یک بار) توصیه می شود.

عفونت ایمپلنت دندان؛ راه های پیشگیری و درمان آن

درمان عفونت ایمپلنت

ممکن است شما تمام تلاشتان را برای مراقبت از دندان هایتان بکنید اما همچنان به عفونت دندان مبتلا شوید. در این زمان اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به دندانپزشک است. مهمترین نکته ای که در درمان عفونت ایمپلنت باید بدانید این است که عفونت خودبخود خوب نمی شود. به علاوه هر نوع باکتری با یک نوع آنتی بیوتیک از بین می رود. پس ممکن است آنتی بیوتیکی که شما به صورت سرخود مصرف کرده اید اصلا تاثیری بر عفونت نداشته باشد.

یادتان باشد در مراحل اولیه عفونت، تنها بافت های نرم درگیر می شوند و درمان آن ها راحت است. اما در صورت پیشرفت عفونت به استخوان ها، روند درمان پیچیده تر می شود. در بعضی موارد پزشک مجبور است سطح بافت را بتراشد. اما در مراحل ابتدایی ممکن است تنها مصرف دارو کافی باشد.

منبع