ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت دندان بهترین روش درمانی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. وقتی یک دندان به طور کامل از بین می رود و حتی ریشه آن هم توانایی نگه داشتن روکش را نداشته باشد، ایمپلنت دندان بهترین گزینه است. اما ایمپلنت دندان یک عیب بزرگ دارد؛ مدت زمان انجام ایمپلنت دندان بین ۴ تا ۹ ماه متغیر است. اما اخیرا روش ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه هم رایج شده است. در این روش همه مراحل ایمپلنت در یک جلسه انجام می شود. با این حال نمی توان از روش فوری برای همه افراد و در همه شرایط استفاده کرد. در ادامه متن، ایمپلنت دندان فوری را به طور کامل توضیح می دهیم.

ایمپلنت چیست؟

به طور سنتی ایمپلنت دندان به ۳ تا ۴ جلسه نیاز دارد. در مرحله اول پزشک بیمار را معاینه می کند و وضعیت دندان و استخوان فک او را ارزیابی می کند. حتی ممکن است بیمار جهت عکس برداری کامل به یک مرکز رادیولوژی ارجاع داده شود. سپس در مرحله بعد، دندانپزشک یک قطعه فلزی به نام پایه ایمپلنت را درون استخوان فک بیمار قرار می دهد. این قطعه فلزی که از جنس تیتانیوم است، همان کار ریشه دندان طبیعی را انجام می دهد.

ریشه دندان در طی روز تحت فشار زیادی قرار می گیرد. به همین منظور لازم است تا با استخوان فک جوش بخورد. از آنجایی که ایمپلنت دندان قرار است وظیفه ریشه دندان را انجام دهد، باید دقیقا مانند ریشه دندان در جای خود محکم قرار بگیرد. به عبارتی بعد از این که پایه ایمپلنت در درون استخوان قرار گرفت، بیمار باید چند ماه صبر کند تا پایه با استخوان ادغام شود. سپس می توان تاج دندان را بر روی آن قرار داد.

همانطور که خوانید فرایند ایمپلنت دندان طولانی مدت است. در بعضی از مواقع مثل وقتی که دندان جلویی فرد نیاز به ایمپلنت داشته باشد، بیمار دوست ندارد مدت زمان زیادی منتظر بماند. به همین دلیل در بعضی شرایط ایمپلنت دندان فوری جایگزین روش سنتی می شود.

ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت فوری چگونه انجام می شود؟

در جلسه اول شما توسط پزشک معاینه می شوید تا وضعیت دندان شما ارزیابی شود. در این حین وضعیت سلامت لثه و استخوان فک شما بررسی می شود. در صورتی که وضعیت استخوان شما برای انجام ایمپلنت فوری مناسب بود، در همان جلسه یا جلسه بعدی، عمل جراحی شروع می شود.

در طی عمل جراحی ایمپلنت دندان فوری، ابتدا مقداری از استخوان فک شما توسط پزشک تراشیده می شد. سپس پایه ایمپلنت که مانند پیچ است، درون استخوان فک شما قرار می گیرد. در روش سنتی، شما باید چند ماه صبر کنید تا پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. سپس پزشک تاج دندان را بر روی ایمپلنت قرار می دهد. اما در روش ایمپلنت یک روزه، بعد از قرار گیری پایه ایمپلنت، پروتز دندان که به صورت فوری آماده می شود، به صورت موقت بر روی ایمپلنت دندان قرار می گیرد.

پروتز مورد استفاده در ایمپلنت فوری، به صورت موقت است. زیرا هدف اصلی این پروتز حفظ زیبایی و ظاهر است. در حقیقت این پروتز طوری طراحی می شود که به آن فشار زیادی وارد نشود. پزشک هم احتمالا به شما توصیه می کند که فشار زیادی به دندان ایمپلنت شده وارد نکنید. زیرا هنوز پایه ایمپلنت با استخوان فک شما جوش نخورده است.

بعد از گذشت چند ماه بعد از ایمپلنت فوری، پایه ایمپلنت به خوبی در سر جای خود محکم می شود. حال زمان قرار دادن پروتز دائمی است. این پروتز مانند دندان طبیعی شما عمل می کند و شما قادر هستید به خوبی با آن غذا بجوید.

ایمپلنت دندان فوری

عوارض و معایب ایمپلنت فوری

اولین مشکل ایمپلنت فوری این است که این روش برای همه مناسب نیست. زیرا اگر استخوان فک شما توانایی لازم را نداشته باشد، انجام ایمپلنت فوری در آینده سبب ایجاد مشکل می شود. علاوه بر آن این روش به نسبت ایمپلنت سنتی حساس تر است و انجام آن نیاز به مهارت بیشتری دارد. به همین دلیل نمی توان در هر مرکزی ایمپلنت فوری انجام داد. به علاوه ایمپلنت فوری توانایی تحمل فشار زیاد را ندارد و بیشتر جهت حفظ ظاهر است.

هزینه ایمپلنت فوری

قیمت ایمپلنت فوری از ایمپلنت معمولی کمی بیشتر است. از آنجایی که ایمپلنت معمولی چیزی بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، ایمپلنت فوری بسته به جنس و برند، چیزی در همین حدود است.

منبع