عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ + روش های افزایش ماندگاری

اگر دچار پوسیدگی دندان شوید، احتمالا اولین درمانی که دندانپزشک برایتان تجویز می کند کامپوزیت دندان است. کامپوزیت به حدی رایج است که امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در طول عمر خود اصلا به کامپوزیت نیاز پیدا نکند. بنابراین این سوال که عمر کامپوزیت چقدر است پرسش خیلی هاست. میزان عمر کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور معمول اگر اتفاق خاصی نیفتد، یک کامپوزیت استاندارد حداقل ۷ سال دوام می آورد. با این حال تحت تاثیر عوامل مختلف این زمان کمتر یا بیشتر می شود.

کامپوزیت چیست؟

در گذشته برای پر کردن دندان ها از روش آمالگام استفاده می شد. احتمالا شما هم پر کردن به روش آمالگام که فلزی رنگ هست را دیده اید. آمالگام برای پر کردن دندان های عقبی روش نسبتا خوبی است. اما به دلیل تفاوت رنگی که با دندان های طبیعی دارد برای دندان های جلویی اصلا مناسب نیست. اخیرا روش های زیادی به این منظور ابداع شده است که یکی از آن ها کامپوزیت دندان می باشد. در روش کامپوزیت از یک نوع رزین که ترکیبی از چند ماده مختلف است برای پوشاندن قسمت های پوسیده استفاده می شود. مزیت مهم کامپوزیت هم رنگ بودن ترکیبات مورد استفاده با دندان های طبیعی است.

عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان

به طور کلی عمر کامپوزیت دندان بین ۵ تا ۱۰ سال است. هرچند در بعضی از افراد این مدت بیشتر است و حتی تا ۱۵ سال هم دیده شده است. طول عمر کامپوزیت به طور کلی به ۲ گروه از عوامل بستگی دارد؛ اول کیفیت متریال مورد استفاده و مهارت دندانپزشک و دوم مراقبت های خود فرد. در ادامه به هر ۲ گروه این عوامل می پردازیم.

جدا از ۲ مورد گفته شده، محل و اندازه پوسیدگی یا شکستگی دندان هم در مدت زمان دوام کامپوزیت دندان موثر است. برای مثال پوسیدگی هایی که بین دندان ها قرار دارد، خیلی در معرض فشار و ضربه قرار ندارد و ماندگاری بیشتری دارد. اما برعکس، کامپوزیت دندان های عقبی که به طور مستمر در حال خرد کردن غذا هستند، عمر کمتری دارند. به علاوه وسعت شکستگی یا پوسیدگی نیز بر عمر کامپوزیت دندان موثر است. کامپوزیت هایی که حجم بیشتری دارند بیشتر در معرض افتادن و شکستن هستند. طبیعتا کامپوزیت های بزرگ تر نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

افزایش دوام کامپوزیت دندان

با توجه به موارد گفته شده احتمالا می توانید حدس بزنید راه های افزایش طول عمر کامپوزیت دندان چه مواردی هستند. مهارت پزشک و متریال مورد استفاده، اولین عواملی هستند که عمر کامپوزیت شما را تعیین می کنند. قبل از انجام کامپوزیت ، محل مورد نظر باید به خوبی از پوسیدگی و عفونت پاکسازی شود. به علاوه هنگام چسباندن کامپوزیت، محل اتصال باید خشک باشد. رعایت نکردن هر کدام از این عوامل سبب کاهش عمر کامپوزیت دندان می شود.

جدا از مهارت دندانپزشک و متریال مورد استفاده، این که خود شما چطور از دندانتان مراقبت می کنید هم یک عامل تعیین کننده در عمر کامپوزیت است. درست مانند دندان های طبیعی، دندان کامپوزیت شده هم نیاز به مراقبت دارد. به همین منظور باید روزانه دندانتان را مسواک بزنید و بهداشت دهانتان را رعایت کنید.

عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

موارد کاهش دهنده ماندگاری

یکسری از عوامل سبب کاهش عمر کامپوزیت دندان می شوند که بهتر است آن ها را بشناسید. محل و وسعت کامپوزیت از عوامل بسیار مهمی هستند؛‌ با این حال این ۲ مورد تحت کنترل شما نیستند. اما یکسری دیگر از موارد در اختیار شما هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و بروز پوسیدگی در اطراف کامپوزیت دندان، اولین عامل کاهش دهنده عمر کامپوزیت است. یادتان باشد دندان کامپوزیت شده همانند دندان های دیگر نیاز به مراقبت دارد.

غذاهایی که میل می کنید نیز به طور مستقیم بر عمر کامپوزیت دندان شما موثر است. به طور کلی غذاهای قندی باعث افزایش فعالیت باکتری ها می شود. در نتیجه مصرف بیشتر غذاها و خوراکی های قندی شانس پوسیدگی و از بین رفتن کامپوزیت را افزایش می دهد. پس بهتر است حتما بعد از مصرف این غذا ها دهانتان را بشویید.

براکسیسم یا دندان قروچه هم باعث کاهش عمر کامپوزیت دندان می شود. دندان قروچه عموما در طول شب اتفاق می افتد، هر چند انجام آن در طول روز هم شایع است.

در نهایت یادتان باشد با رعایت نکات گفته شده می توانید انتظار داشته باشید که کامپوزیت دندان حداقل برای ۷ سال ماندگاری داشته باشد.

منبع