لق شدن ایمپلنت دندان

شکی نیست که ایمپلنت دندان یکی از مهمترین ابداعات پزشکی است. ایمپلنت دندان قطعا یکی از بهترین درمان ها برای دندان های از دست رفته است و فواید بسیار زیادی دارد؛ از تحلیل استخوان جلوگیری می کند، ظاهر آن کاملا شبیه دندان طبیعی است، تقریبا مادام العمر است و از نظر عملکرد تفاوتی با دندان های خود فرد ندارد. با این حال حتی مطمئن ترین درمان های پزشکی هم ممکن است ممکن است با مشکل مواجه شوند. ایمپلنت دندان هم ممکن است بنا به دلایل زیادی اسیب ببیند و در اکثر موارد لق شدن ایمپلنت اولین علامتی است که افراد با آن مواجه می شوند. دلایل لق شدن ایمپلنت مختلف است و در بعضی موارد اصلا مورد نگران کننده ای نیست. با این حال در صورت احساس لق شدن ایمپلنت بهتر است مشکل را پیگیری کنید. در ادامه به دلایل و راه حل های ممکن می پردازیم.

قسمت های ایمپلنت

قبل از پرداختن به علل لق شدن ایمپلنت بهتر است اجزای ایمپلنت را خیلی خلاصه بررسی کنیم. در این صورت بهتر می توانیم مشکل را شناسایی کنیم.

اولین و مهمترین قسمت ایمپلنت، پایه ایمپلنت است. پایه ایمپلنت یک قطعه فلزی است که مانند پیچ داخل استخوان فک قرار می گیرد. پایه ایمپلنت تمام فشارهایی که به دندان وارد می شود را تحمل می کند. به همین دلیل باید در سر جای خود محکم باشد.

تاج دندان بخش قابل مشاهده ایمپلنت دندان است. تاج دندان در آخرین مرحله ایمپلنت دندان بر روی پایه ایمپلنت چسبانده می شود.

تاج دندان به طور مستقیم به پایه ایمپلنت نمی چسبد و بین آن ها یک رابط وجود دارد که اباتمنت یا کانکتور نامیده می شود. اباتمنت بین تاج دندان و پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

لق شدن ایمپلنت دندان

شل شدن دندان ایمپلنت شده

حال که اجزای ایمپلنت دندان را شناختید می توانیم ببینیم علت شل شدن دندان ایمپلنت شده شناسایی کنیم.

لق شدن روکش ایمپلنت

در بسیاری از مواقع علت لق شدن دندان ایمپلنت شده، روکش ایمپلنت یا همان تاج دندان است. علت لق شدن روکش ایمپلنت در اکثر موارد فشار بیش از حد است. در بعضی از موارد درمان شل شدن روکش ایمپلنت خیلی پیچیده نیست و دندانپزشک به راحتی آن را در سر جای خود قرار می دهد. البته در بعضی موارد ممکن است نیاز به تعویض آن باشد. در هر صورت این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد زیرا به راحتی قابل درمان است.

 

شل شدن پیچ ایمپلنت

بر خلاف روکش ایمپلنت، شل شدن پیچ ایمپلنت یک موضوع جدی به حساب می آید. زیرا اصل درمان و فرایند ایمپلنت درمان مربوط به همین پیچ ایمپلنت است.

البته شل شدن پیچ ایمپلنت دندان خیلی نادر است. در اکثر موارد لق شدن پیچ ایمپلنت در سال اول اتفاق می افتد. زیرا پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم است، باید به استخوان فک جوش بخورد. این فرایند ممکن است چند ماه زمان نیاز داشته باشد. اگر پیچ ایمپلنت شما لق شده باشد احتمال به این دلیل است که هنوز با استخوان فک ادغام نشده است. در این صورت بهتر است در اولین فرصت یک وقت دندانپزشکی بگیرید.

در بیشتر موارد، اگر به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید، پزشک قادر است ایمپلنت را دوباره در جای خود قرار دهد. اما در بعضی از موارد ممکن است جهت جلوگیری از عفونت ایمپلنت برداشته شود و دوباره در استخوان قرار داده شود.

لق شدن ایمپلنت دندان

علت لق شدن ایمپلنت دندان

اگر به تازگی ایمپلنت دندان انجام داده اید و احساس می کنید که دندانتان شل شده است احتمالا علت آن یکی از موارد زیر است:

سیگار کشیدن

فشار زیاد به پایه ایمپلنت در ماه های اول

مهارت کم پزشک

جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان

اما اگر لق شدن ایمپلنت شما بعد از یک سال شروع شد ممکن است دلایل دیگری داشته باشد:

عفونت

بیماری های لثه

کیفیت پایین ایمپلنت

مشکلات استخوانی

فشار بسیار زیاد

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث شل شدن ایمپلنت شما شده است، بهترین کار این است که به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

علائم شل شدن ایمپلنت دندان

در بسیاری از موارد شل شدن دندان ایمپلنت شده با یک علامت دیگر همراه است. اولین علامتی که بروز می یابد درد است. یادتان باشد درد بعد از ایمپلنت دندان نباید خیلی طولانی باشد. طولانی بودن درد ممکن است ناشی از شل بودن پایه ایمپلنت باشد. به علاوه تغییر رنگ لثه در ناحیه ایمپلنت، خونریزی و عدم توانایی جویدن غذا می تواند از دیگر علائم شل شدن پایه ایمپلنت باشد.

منبع