کامپوزیت دندان از چه ماده ای ساخته شده است؟

 مقدمه

در مورد کامپوزیت دندان ها می توان نکات بسیار زیادی را بیان کرد. یکی از مهم ترین نکات در مورد این محصولات که باید به آن توجه داشته باشید مربوط به متریال های تشکیل دهنده می باشد. متریال و ماده تشکیل دهنده کامپوزیت ها را می توان در دسته بندی های مختلف قرار داده و به خوبی از آن ها استفاده کرد. هرچه کیفیت در این محصولات بالاتر باشد استحکام و مقاومت بیشتری را نیز می توان مشاهده کرد. با استفاده از این کیفیت بالا است که می توان به راحتی بهترین نتیجه را کسب کرد. کامپوزیت ها را می توان به عنوان ماده ای ترمیمی در نظر داشت که مستقیم بر روی دندان قرار می گیرد.

این مواد با داشتن تنوع بالا در ابعاد، رنگ و جنس می توانند بهترین کیفیت را داشته باشند. کامپوزیت ها به صورت گسترده ای در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه قابلیت های بسیار زیادی که دارند می توانید به راحتی از این محصولات استفاده کنید. این محصولات به صورت کلی از ترکیب دی متاکریلات ها با پودر کوارتز تهیه شده اند. باید توجه داشت که دی متاکریلات نیز خود از دو ماده دیگر با نام های اپوکسی رزین و اسید متاکلریک تشکیل شده است. ترکیبات موجود در کنار یکدیگر می توانند بهترین مقاومت را ایجاد کنند. امروزه ماده های مختلف و متنوعی در بازار وجود دارند که دندان پزشکان از آن ها استفاده می کنند.

شاید بتوان گفت که معروف ترین نمونه موجود کامپوزیت های هایبرید می باشند. می توان از این مواد که به صورت دائم در حال پیشرفت هستند در کامپوزیت دندان ها به صورت گسترده ای استفاده کرد. با توجه به این ترکیبات می توان قیمت موجود در این محصولات را نیز تعیین کرد. باید در نظر داشته باشید که قیمت در این محصولات امروزه به موارد بسیار زیاد دیگری نیز وابسته می باشد.

کامپوزیت دندان از چه ماده ای ساخته شده است؟

مواد تشکیل دهنده کامپوزیت دندان

مواد و اجزا تشکیل دهنده کامپوزیت دندان را می توان در سه دسته کلی قرار داد. در هریک از این دسته ها مواد مختلف و متنوعی را می توان قرار داد که باعث به وجود آمدن کامپوزیت های مختلف می شوند. رزین ها، فیلر ها و مواد حل کننده و کوپل کننده را می توان به عنوان اصلی ترین نمونه های موجود نام برد. رزین ها به عنوان ترکیبات ارگانیک و فیلر ها را به عنوان مواد غیر ارگانیک در نظر گرفته می شوند. مواد رزینی عمدتا از تری اتیلن گلیکول تشکیل شده است. می توان از سازگاری بالای این ماده به خوبی در ساخت انواع کامپوزیت ها استفاده کرد.

باید توجه داشته باشید که این متریال ها باید به گونه ای ترکیب شوند که حساسیتی را برای افراد ایجاد نکنند. فیلر یا همان پرکننده ها را می توان از متریال های متنوعی تولید کرد. از مهم ترین پرکننده های موجود می توان به کوارتز، سلیس و سرامیک اشاره کرد. این مواد به خوبی می توانند کامپوزیت را در برابر آب مقاوم کنند. با افزایش مقدار این فیلر ها می توان مقاومت فشاری را افزایش داد. این افزایش مقاومت باعث می شود تا در برابر سایش نیز استحکام خوبی را مشاهده کرد. به صورت کلی برای ساخت فیلر ها از ترکیب های متنوعی استفاده می کنند. می توان ذرات نانو را نیز در این ترکیبات به خوبی مشاهده کرد که باعث پایداری بیشتر می شوند.

مواد نانو می توانند به سلول ها نفوذ کرده و به راحتی بهترین کیفیت را ایجاد کرد. از 50 سال پیش تاکنون که کامپوزیت ها تولید شده اند همیشه مواد جدید به این ترکیبات اضافه شده اند. سازگاری بالای این مواد با بدن باعث شده است تا کمترین حساسیت را مشاهده کرد. امروزه می توان کامپوزیت دندان را به عنوان یکی از بهترین و قابل اعتماد ترین نمونه های موجود برای ترمیم در نظر داشت. برای رنگ بندی این محصولات نیز امروزه ترکیبات مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند تا بهترین و طبیعی ترین رنگ را ایجاد کنند. در صورتی که از نمونه های با کیفیت استفاده کنید قطعا بهترین کیفیت را مشاهده کنید.

کامپوزیت دندان از چه ماده ای ساخته شده است؟

جمع بندی

به صورت کلی با استفاده از مواد تشکیل دهنده کامپوزیت دندان می توان به راحتی بهترین ویژگی ها را در اختیار داشت. ماده اصلی کامپوزیت ها را می توان به شکل های مختلف مورد بررسی قرار داده و طول عمر آن ها را به خوبی مشخص کرد. برای اینکه از بهترین کیفیت استفاده کنید باید مجموعه های معتبر را مد نظر قرار دهید. دندان پزشک های متخصص در این زمینه می توانند بهترین مشاوره ها را به شما بدهند.

منبع